Där kräftorna sjunger
Där kräftorna sjunger

Där kräftorna sjunger

2 tim 6 min | Drama, Mystik, Romantik | 14 juli 2022

IMDB

2 tim 6 min | Drama, Mystik, Romantik | 14 juli 2022

ANNONS

Originalspråk
Engelska
Land
USA

Budget
$24,000,000
Intäkter
$144,353,965

Manus
Lucy Alibar

Streama Där kräftorna sjunger här

Hyr/köp Där kräftorna sjunger här

Kya är en övergiven flicka som har uppfostrat sig själv i träskmarkerna i North Carolina, USA. I flera år går rykten i Barkley Cove om "Träskflickan", vilket gör att den intelligenta och rådiga Kya isoleras från resten av samhället. På väg in i vuxenlivet dras hon till två unga män från stan och upptäcker en ny och spännande värld. Men när en av männen hittas död, blir hon genast utpekad som huvudmisstänkt. Ju mer som kommer fram om fallet, desto oklarare blir det vad som egentligen har hänt - och de många hemligheter som har gömts i träsket hotas att avslöjas.

Streama Där kräftorna sjunger här

Hyr/köp Där kräftorna sjunger här

Kya är en övergiven flicka som har uppfostrat sig själv i träskmarkerna i North Carolina, USA. I flera år går rykten i Barkley Cove om "Träskflickan", vilket gör att den intelligenta och rådiga Kya isoleras från resten av samhället. På väg in i vuxenlivet dras hon till två unga män från stan och upptäcker en ny och spännande värld. Men när en av männen hittas död, blir hon genast utpekad som huvudmisstänkt. Ju mer som kommer fram om fallet, desto oklarare blir det vad som egentligen har hänt - och de många hemligheter som har gömts i träsket hotas att avslöjas.

ANNONS
ANNONS

Rollista

Inget att se ikväll?

Jag vill se en i genren som streamas på
ANNONS
ANNONS


Recension

Gå till recensionen

August Klittmar

August Klittmar

17 augusti 2022

Där kräftorna sjunger (2022)

Förutom Daisy Edgar-Jones starka skådespelarinsats, är det inte mycket som sticker ut med "Där kräftorna sjunger". Det är en sevärd film, fast lite för slätstruken för att göra huvudkaraktärens resa riktigt känslomässigt engagerande.

När jag ser Där kräftorna sjunger tänker jag på hur mycket bättre filmen hade kunnat bli om dess grundmaterial, Delia Owens bästsäljande roman, omarbetats av en skickligare manusförfattare och visualiserats av en bättre regissör. Manusförfattaren Lucy Alibar och regissören Olivia Newman levererar visserligen en sevärd film, men det griper aldrig tag på riktigt eftersom den tenderar att bli för slätstruken.

Filmen följer "träskflickan" Kya (Daisy Edgar-Jones) som växer upp ensam i North Carolinas våtmarker i mitten av 1900-talet efter att hennes mor och syskon flytt den misshandlade fadern, som till slut också lämnar Kya ensam att ta hand om sig själv. Tillbakablickar från hennes uppväxt varvas med nutid, då hon står åtalad misstänkt för att ha mördat en ung man (Harris Dickinson i en otäck roll) som hon också haft en relation med.

Taylor John Smith och Daisy Edgar-Jones i "Där kräftorna sjunger". Foto: Sony Pictures.
Taylor John Smith och Daisy Edgar-Jones i "Där kräftorna sjunger". Foto: Sony Pictures.

Daisy Edger-Jones är filmens stora behållning

Frågan om hon är skyldig eller inte hänger i hos tittaren ända till den sista bildrutan, och fungerar som en dramaturgisk motor i ett mysteriedrama som inte utmärker sig i mycket annat förutom skådespelet, som är rakt igenom fenomenalt från huvudrollsinnehavaren Daisy Edgar-Jones. Hon gjorde tidigare i år en övertygande insats i kannibalskräckisen Fresh, men jag tror att hennes roll i Där kräftorna sjunger kommer bli den som katapulterar henne ända upp till Hollywoods unga skådiselit, som utgörs av bland andra Timothée Chalamet, Anya Taylor-Joy och Florence Pugh. Hon förmedlar både sin karaktärs styrka och sårbarhet på ett rakt igenom övertygande sätt. 

För slätstruken karaktärsskildring

Ändå blir man inte riktigt drabbad av det som hennes karaktär utsätts för. Hon är en ung kvinna som haft en uppväxt få nog kan föreställa sig. Hon mobbas. Hon misshandlas av sin pappa och blir lämnad helt åt sig själv. Hon hamnar i klorna på ett riktigt svin till pojkvän och misstänkliggörs av ett helt samhälle. Men hon lyckas överleva mot alla odds. Det är ett öde som borde gripa tag i mig. Dock blir det inte riktigt så, även om Daisy Edgar-Jones är riktigt bra. Felet ligger inte hos henne, utan i de val som regissören Olivia Newman gjort. 

Jag har inte läst Delia Owens bok, men jag tycker att Newman har gjort en för slätstruken film. Det är helt enkelt något med filmens ton som gör att den är svår att ta riktigt på allvar. Jag tänker på den mjäkiga instrumentalmusiken och de censurerade sexscenerna. Inte heller det psykiska och fysiska våld som Kya utsätts för tycks regissören vilja skildra så ingående som förmodligen hade krävts för att göra Kyas resa riktigt känslomässigt engagerande. Förmodligen är detta ett medvetet val för att hålla nere filmens åldersgräns och på så sätt locka fler biobesökare. Men faktum är att storyn är för tung för att skildras så här slätstruket. 

Därtill ifrågasätter jag behovet av berättarrösten som ackompanjerar delar av filmen. Vid flera tillfällen berättar Kya vad vi redan ser och förstår själva. Det blir, som så ofta när detta berättarknep används, övertydligt. Jag menar, när filmen skildrar Kyas relation till Chase (den unga mannen som hittats mördad), förstår vi genom Daisy Edgar-Jones övertygande skådespel att hon är osäker på sina känslor gentemot honom. Vi behöver liksom inte också få det bokstaverat för oss. 

Filmen hanterar ändå sitt grundläggande mysterium väl, och Daisy Edgar-Jones visar på stor kvalitet. Betyget får därför, efter visst vacklande, en svag trea.

Där kräftorna sjunger har premiär på biografer runt om i landet 19 augusti.

Mer läsning:

ANNONS
ANNONS

Filmer som liknar Där kräftorna sjunger

Relaterade artiklar

{{article.type}}

{{article.title}}

{{article.subHeader}}

ANNONS
ANNONS

Från Filmtopps YouTube-kanal

Visa mer
ANNONS

Mest läst senaste veckan

ANNONS
ANNONS

Filmtopps iPhone-app

All streaming på ett ställe.

Filmtopps Android-app

All streaming på ett ställe.

Vi samlar all streaming.

Testa vårt supersök!