De 10 bästa musikstyckena från Harry Potter
Filmtopp har plockat fram de tio bästa musikstyckena från Harry Potter-filmerna.
Harry Potter-filmerna, likt så många andra filmserier, drar mycket av sin magi från den fantastiska musik som ackompanjerar produktionerna. Genom åtta hela filmer och från fyra olika kompositörer ljöd musiken från trollkarlsvärlden.
John Williams inledde genom att komponera musiken för de tre första produktionerna. Därefter tog Patrick Doyle över i fjärde filmen, för att sedan lämna över stafettpinnen till Nicholas Hooper som skrev musiken till femte och sjätte produktionen. Avslutningsvis klev fransmannen Alexandre Desplat in och satte sin prägel på de två sista lite mörkare filmerna.
Men vilken musik är då den bästa? Filmtopp rankar här nedan de tio bästa musikstyckena från Harry Potter-seriens åtta filmer.
Kolla också in John Williams 10 bästa musikstyckena från Star Wars.
10. Neville's Waltz
I den fjärde filmen Harry Potter och den flammande bägaren sprudlade tonårshormonerna i alla former. Hogwarts anordnade en bal vilket givetvis innebar dans.
Regissören Mike Newell eftersökte därmed dansvänlig musik vilket resulterade i två valser. Den ena var Potter Waltz och den andra Neville's Waltz. Den sistnämnda har ett litet övertag, dels på grund av den lite lugnare melodi som påminner om Donauwalzer, men också för scenen den inkluderas i. Neville tar tag i sitt liv och lär sig dansa, något vi alla borde sträva efter.
9. Severus and Lily
Snapes minne i den åttonde filmen Harry Potter och Dödsrelikerna del II visar både hans kärlek till Lily, hans misstag och hans upprättelse. Stycket i sig är en vacker liten historia som väl ackompanjerar scenerna från barns lekfullhet till vuxet allvar och död.
Alexandre Desplat visar återigen förmågan han besitter att med musik både gestalta och berätta.
8. Obliviate
Alexandre Desplats intro till serien och ett välkomponerat sådant. I början av den sjunde filmen Harry Potter och Dödsrelikerna del I, tuggar detta musikstycke på likt ett tåg och passar väl in på vad som komma skall. Äventyr, spänning och elände väntar, långt bort från Hogwarts säkra portar.
7. Fawkes The Phoenix
Fågeln Fawkes är Dumbledores trogne vän och följeslagare. I den andra filmen räddar han Harry Potter inne i Hemligheternas kammare.
Fawkes musik är lekfull och mäktig, precis som den till synes ofarliga fågeln. John Williams visar här sin bredd, från kittlande blåsinstrument till vackra svepande toner av fioler.
6. Dumbledore's Farewell
Att Dumbledores död skulle kräva något sorgset och kraftfullt var självklart. I Requiem-anda (musik som ackompanjerar en dödsmässa) har Nicholas Hooper komponerat ett stycke som successivt stiger till en topp för att sedan lugna ner sig mot slutet. Wands up!
5. Leaving Hogwarts
Slutet gott allting gott. Leaving Hogwarts avslutade första filmen och förekommer även delvis i andra delar i filmserien. Utan att plocka för mycket av originalstycket har John Williams tagit fram musik som talar om hopp. Hogwarts är trots alla livsfaror den bästa platsen på jorden.
4. Harry & Hermione
Kärlekssvek och avundsjuka. Ron och Hermione bråkar trots att de båda egentligen hyser starka känslor för varandra. I stället för att pompöst slå på den stora trumman plockar Nicholas Hooper fram en enkel harpa som han låter föra i detta simpla men effektiva musikstycke.
Det figurerar delvis i andra former som ett genomgående musikaliskt kärlekstema i filmen. Bland annat i stycket When Ginny Kisses Harry. Dock är Harry & Hermione snäppet vassare.
3. A Window to the Past
John Williams stråkar må ofta ha låtit likt originalstycket, men här i den tredje filmen och hans sista bidrag till filmserien plockade han fram något nytt. Ett sorgset stycke introducerat av en ensam flöjt. Harry Potter får här reda på mer om sina föräldrar och vad passar då bättre än att ta fram något annat att beröra oss med.
2. Lily's Theme
Regissören David Yates visste att det skulle kräva något extra i musikväg för att gestalta Harrys mamma Lily och Snapes känslor för henne. Ett enkelt men ack så vackert stycke kallat Lily's Theme blev resultatet. Med en sorgsen kvinnlig stämma berör musiken på ett perfekt sätt.
Detta är ett ypperligt exempel på Alexandre Desplats fantastiska talang. Att kliva in och komponera något nytt och originellt till en redan lång och väletablerad filmserie med redan ikonisk musik kan inte ha varit enkelt.
1. Hedwig's Theme
Plats nummer ett på listan var ganska given. Harry Potter handlar i det stora hela om en magisk värld där saker bortom vår förståelse är möjligt. Med Hedwig's Themes lekfullhet och blandning av instrument och tempo lyckades John Williams träffa mitt i prick. Det är nog få som inte skulle känna igen de inledande tonerna till detta stycke. Och visst är det lite magiskt att lyssna på!
Filmtopp har tidigare rangordnat de åtta Harry Potter-filmerna från sämst till bäst.