Trailern till Harmonica av Josephine Bornebusch

Harmonica (säsong 1)

• 5 x 45 min
  • Viaplay
Uppdaterad 21 februari 2022 kl. 09:02 | Publicerad 19 februari 2022 kl. 16:02

Gripande och mörkt när Karlsson och Bornebusch åker på turné

Utifrån kan det se ut som att livet i ett världskänt band är en dans på rosor. Men i Viaplays serie "Harmonica" med och av Jonas Karlson och Josephine Bornebusch får vi se artistlivets alla konstraster och utmaningar.

Jonas Karlsson och Josephine Bornebusch
    Jonas Karlsson, Josephine Bornebusch, Eric Ericson, Nina Zanjani m.fl

Harmonica var för sexton år sedan namnet på allas läppar. Bandet med Harry (Jonas Karlsson) och Monica (Josephine Bornebusch) i spetsen spelade på alla stora arenor runt om i hela världen med sin trallvänliga musik och smittsamma refränger. När serien börjar har dock rampljuset slocknat och paret sitter hemma i sitt hus i Sverige, och med ett äktenskap som krisar.

En dag när Harmonicas manager, Monicas bror Tomas (Eric Ericson), föreslår att de åker ut på en sorts nostalgiturné i Europa sätts äktenskapet på sin absoluta spets. Harry får ett ultimatum av Monica. Antingen åker han med på turnén med henne och deras gamla band, eller så blir det en skilsmässa som väntar dem. Under turnén märker paret att de har fler problem, samtidigt som Monica lockas av en solokarriär.

Bornebusch och Karlsson har gjort en fantastisk serie.

Det mesta är tungt i "Harmonica". Mycket skiter sig och är eländigt med ett konstant mörker som hänger över duon. Men i sina mörka toner lyckas serien hitta humor som lockar en hel del skratt. Det gör Harmonica till en genomgående välskriven och stark serie, som lyfter de olika elementen hos sina rika karaktärer och låter oss gå dem på djupet. Man känner verkligen för både Harry och Monica. Även när de bråkar som mest.

Om man bortser från att Jonas Karlsson till en början ser något rolig ut som hårdrocksliknande hippie så är han förbaskat bra. Den nya superkameleonten omsluter sig i rollen och ser inte ut att ha gjort något annat i än att leda ett rockband. Kemin mellan honom och Bornebusch är nästan elektrisk och de båda höjer varandra ytterligare. Så frågan är om inte deras insatser i Harmonica är bland det bästa de gjort.

Serien kantas med vackra och mycket trovärdiga återblickar, som egentligen inte är särskilt nödvändiga för berättelsen. Men dessa återkommande inblickar i bandets historia och bakgrund ger serien ytterligare tyngd och får det hela att kännas ännu mer äkta. Trovärdigheten och äktheten finns alltid där med sin detaljrikedom och överlag trovärdiga handling.

Karlson och Bornebusch har verkligen gjort en fantastisk serie och imponerar även med sina egenskrivna låtar. När får vi se Harmonica i Melodifestivalen?