Vi två (2019)
”Vi två” är ett mångbottnat minimästerverk.
Det franska-, belgiska och luxemburgska kärleksdramat ”Vi två” är skapat av en virtuos som utmanar, roar och fängslar med sprudlande budskap som ömt viskar i publikens öra: kärleken övervinner allt.
Varje år släpps en handfull filmer som hamnar under radarn. Underskattade filmer som förtjänar ett bättre öde än att direkt efter biopremiären förpassas till filmhyllan bland dammråttor och spindelväv. Orsaken kan vara många men står oftast och faller med en svag marknadsföring som i sin tur avspeglar sig i publiciteten. Ett färskt exempel är dramat Mid90s som var en av förra årets bästa filmer, men som överraskande nog gjorde väldigt lite väsen av sig. Det geniala kärleksdramat Vi två riskerar samma öde, men är samtidigt den stora guldklimpen i spåren av den rådande coronapandemin.
De pensionerade barndomsvännerna Nina och Madeleine har gömt sin kärleksrelation för omvärlden i 20 års tid. Med hänsyn till Madeleines äktenskap och familj har det lesbiska paret aldrig tagit klivet ut ur garderoben. På pappret bor de grannar med varandra i ett litet franskt samhälle där den sterila estetiken mer påminner om DDR:s självmordsgråa betong än den rödvinsskålande franska idyllen. Båda drömmer om att sälja lägenheten och flytta till det romantiska Rom där de kan leva öppet. Men när tiden äntligen är mogen drabbas Madeleine av tragisk olycka som sätter käppar i hjulet.
Autentiskt och känslostyrt.
Trots strävan efter att leva i ett sekulärt samhälle befriat från intolerans utmanar regissören Filippo Meneghetti publiken med komplexa frågeställningar som skaver – inte sällan med en nypa humor. Ju längre filmen fortlöper desto mer skiftar den genre och låter tragikomiska undertoner blomma upp likt ett vårdike. Vi två är Meneghettis debutfilm och han spås en ljus framtid till mötes. Även här går det att dra paralleller med nämnda Mid90s, där regissörkollegan Jonah Hill också debuterade på ett lika lysande sätt.
Skådespelet är vad man kan förvänta sig av en fransk kvalitetsproduktion: autentiskt och känslostyrt. Radarparet Barbara Sukowa och Martine Chevallier, som spelar filmens protagonister Nina och Madeleine, stjäl showen men blir duktig uppbackning av sina medspelare.
Stundtals befriad från musik låter Meneghetti naturens toner blottas, främst i Madeleines lyhörda lägenhet där mestadels av handlingen är i centrum.
Fillippo Meneghetti långfilmsdebut förmedlar sitt sprudlande budskap lika ostoppbart som ett expresståg. Inte ens kärleksguden Amors pilar hade kunnat penetrera kärlekens kraft bättre än den i ”Vi två”.