Recension: Tabitas Tattoo (2024) – Skäringer lyfter samhällets brister med humor

• 6 x 22 min
  • TV4 Play
Moa Andersson
Uppdaterad kl. 15:16 | Publicerad 13 september 2024 kl. 14:00

"Tabitas Tattoo änd cär" är här

Mia Skäringers humorserie ”Tabitas Tattoo änd cär” är en glad överraskning. Hon utmanar och underhåller på ett talangfullt sätt som resulterar i reflektion, vilket kan komma att bli ljuset i höstmörkret.

Mia Skäringer
    Mia Skäringer, Gustaf Hammarsten, Sissela Benn, Linus Wahlgren, Hanna Ardéhn m.fl.

Det var med skepticism som jag slog på Mia Skäringers nytillskott Tabitas Tattoo änd cär. Trots att jag annars uppskattar hennes skådespeleri något enormt, var jag orolig att den nya humorserien inte skulle vara något för mig – troligtvis har det att göra med en tveksamhet till humor som kan bli en aning överdriven.

Men! Det var med positivt överraskade ögon som jag kollade igenom serien och min slutsats landar, trots allt, i att Tabitas Tattoo kommer att vara ljuset när vi nu sakta men säkert rör oss mot höstmörkret.

Tabitas Tattoo
Mia Skäringer som Gulletussan. Foto: TV4.

Rubbad humor och gränslösa situationer

I Mia Skäringers nya humorserie får vi följa karaktärerna Tabita och Gulletussan, som båda spelas av Skäringer. Det är en medryckande serie som svänger mellan rubbad humor och gränslösa situationer. Karaktären Tabita lever minst sagt utanför normerna och har hittills klarat sig bra på att leva på kärlek, men när ekonomin tryter får hon ta hjälp av andra medel, något som är lättare sagt än gjort.

Som tittare får man följa den ensamstående trebarnsmamman och tatueraren i hennes vardag, i en liten värmländsk stad där hon hyr ett stort gammalt hus av kommunen. Förutom hennes tre barn, tatueringskunder och one night-stands, öppnar hon sina armar och ger husrum åt några kvinnor som har det svårt på ett eller annat sätt. Trots att pengarna inte räcker till så hittar Tabita sätt för att rädda ekonomin, för att också kunna rädda kvinnorna under hennes tak.

Tabitas Tattoo

Mia Skäringer lyfter samhällets brister med humor

Det är med öppna armar som jag välkomnar Mia Skäringer tillbaka in i ”humor-värmen” igen, efter att det har dröjt ett flertal år sedan vi såg henne göra något nytt. Jag landar i att det inte gör någonting att humorn är en aning överdriven och stundtals mörk. Mia Skäringer sviker (självklart) inte och imponerar återigen. Det är med säkerhet som jag vill påstå att humorserien har stor potential att uppskattas av publiken, då hon med humor lyfter fram samhällets olika brister.

Om man skrapar bortom ytan av Tabitas Tattoo, så blir det tydligt att det är en serie som utöver skratt faktiskt lockar till reflektion. Skäringer fortsätter ständigt att utmana och underhålla på ett talangfullt sätt som resulterar i eftertänksamhet. Med humor som biter till när man minst anar det lyckas hon på ett smidigt sätt ta upp svåra ämnen med en enkel framtoning. Jag är övertygad om att de som uppskattar Skäringers tidigare verk kommer tycka att denna serie är självklarhet.

Och för er nya tittare som lyckats missa Mia Skäringer är det en utmärkt introduktion till en av Sveriges mest älskade skådespelare och komiker.

”Tabitas Tattoo änd cär” har premiär i dag, 13 september, på TV4 och TV4 Play.