Recension: Those About to Die (2024) - blodigt när Antony Hopkins är kejsare

24 augusti 2024 kl. 16:00

Roland Emmerich regisserar en storslagen skildring av romarrikets skuggsidor

"Those About to Die" kombinerar brutala gladiatorspel med djupa politiska intriger i det antika Rom, och levererar både våld och drama i ett praktfullt format.

Daniel P. Mannix
    Roland Emmerich
    Iwan Rheon, Anthony Hopkins, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Christian Hillborg m.fl.

Hösten 2024 kommer inte enbart att bjuda på en av de mest efterlängtade uppföljarna någonsin, nämligen Gladiator 2. För de som känner sig tvungna att stilla sin hunger efter romarriket släpps nu en annan storproduktion med samma tema, Those About to Die. Serien är regisserad av Roland Emmerich, en veteran inom blockbuster-genren känd för filmer som Indepence Day (1996) och Day after Tomorrow (2004). I huvudrollerna ser vi den legendariske Anthony Hopkins, som spelar den åldrade kejsaren Vespasian. Vid hans sida finner vi Iwan Rheon, mer känd som Ramsay Bolton i Game of Thrones (2011-2019). Här tar han på sig rollen som den lömska bookmakern Tenax, en karaktär med vissa antihjälte-tendenser. Andra namn inkluderar Johannes Haukur Johannesson Game of Thrones samt även svenska Christian Hillborg Snabba Cash (2010).

Serien inleds efter kejsare Neros död, en tidpunkt av politisk instabilitet och kaos. Efter att fyra generaler har slagits om kontrollen över världens mäktigaste rike, uppförs Colosseum som en plattform för att underhålla och kontrollera massorna. Det enda som kunde hålla folket i schack var bröd och skådespel i form av en brutal avledning från tidens oro. Those About to Die följer flera karaktärer och händelser, bland annat en grupp unga andalusiska hästkapplöpare, en numidisk kvinna, som försöker rädda sina barn från slaveri, och de interna maktkamperna inom kejsarfamiljen. Ränksmidandet och fulspelet vet inga gränser i denna serie som uppenbart har höga ambitioner.

Anthony Hopkins som kejare.
Anthony Hopkins i "Those About to Die". Foto: Peacock

Våld och mörka intriger – inget för den känslige

Att serien sannolikt kommer att bjuda på mycket våld är uppenbart redan i det bloddrypande introt. Those About to Die har många likheter med den tio år gamla serien Spartacus. Oerhört grafiska och detaljrika våldsskildringar ofta ackompanjerade av explicita sexscener gör den inte är lämplig för den känslige. Utöver gladiatorspelen, som naturligtvis är centrala för handlingen, visar Roland Emmerich också de farliga kapplöpningarna som ägde rum i Rom. Dessa tävlingar var lika våldsamma som gladiatorspelen och tjänar som en påminnelse om den brutalitet som genomsyrade hela det romerska samhället. Those About to Die är inte bara en serie om våld, sex och blod, utan också om de politiska intriger som präglade Romarriket. Serien utforskar hur fulspel och maktkamp var en del av vardagen, både på arenan och bakom kulisserna.

Anthony Hopkins, som vid det här laget är en veteran i filmbranschen, levererar en felfri prestation som den åldrade kejsaren Vespasian. Trots sin höga ålder visar Hopkins inga tecken på att ha tappat sin förmåga att dominera en scen. Likaså Iwan Rheons förmåga att gestalta sin skrupelfria och lömska karaktär Tenax är oklanderlig. Karaktärerna överlag är relativt trovärdiga och genomtänkta.

Those About to Die
Blodiga gladiatorkamper i "Those About to Die". Foto: Peacock

Höga förväntningar – blandade resultat

Man siktar uppenbarligen mot bergstoppar dock är kanske ambitionerna högre än förmågan. För att serien ska gå ihop fullständigt krävs det att man balanserar allt det grafiska vålds- och sexinnehållet med ett djupare drama. Detta försöker man uppenbarligen göra. Den ensamma moderns kamp för att få tillbaka sina barn är en viktig dramatisk ingrediens för att engagera. Att påstå att serien haltar lite till följd av brist på drama kanske är lite överdrivet. Man hör ju trots allt på seriens titel vad som är premissen. Jag är både road och underhållen, absolut.

Första avsnittet av "Those About to Die" har premiär i dag på TV4 Play och sänds klockan 22:15 på TV4.