Recension: Gåsmamman (säsong 7, del 1) – så bra är comebacken

• 6 x 50 min
  • TV4 Play
Uppdaterad kl. 22:36 | Publicerad 18 oktober 2024 kl. 22:17

Pålitlig återkomst för den älskade serien

"Gåsmamman" är tillbaka med en oväntad comeback, men resultat är väntat bra. Serien är fortsatt snygg och med en tydlig vilja att röra sig framåt.

Alexandra Rapaport, Edvin Ryding, Clara Christiansson Drake, Shebly Niavarini, Joel Lützow m.fl.

Det har kommit en våg med serier som – trots till synes definitiva slut – väljer att komma tillbaka. På kort tid har vi sett det med flera amerikanska klassiker som Frasier, The Fresh Prince of Bel-Air och nu senast The Office. Det är sedan en tid klart att den älskade storserien Dexter kommer tillbaka en andra (!) gång med Michael C. Hall åter i titelrollen.

I Sverige spekuleras det om en comeback för tittarfavoriter som TusenbröderBonusfamiljen och Johan Falk. Kanske kan Gåsmamman – Epilogen vara serien som banar väg för en rad tidigare otänkbara comebacks. Det är lätt att förstå frestelsen med det, man har ju redan en trogen fanskara och många av dessa projekt måste vara väldigt speciella att få återvända till för de inblandade i produktionen. Man har också en stor fallhöjd som säkerligen gör det än mer kittlande – man får helt enkelt inte göra ett magplask och förstöra det arv som byggts upp med åren.

Recension: Gåsmamman (säsong 7, del 1)

"Har svårt att se fansen bli besvikna"

När vi återser Sonja Eks barn Gustav, Nina och Linus har det gått två år och alla sliter med att gå vidare med sina liv. I samband med årsdagen för Sonjas död blir de tre övertygade om att närvara vid en minnesstund för henne, men när de väl återförenas utsätts de för ett mordförsök som kastar omkull deras liv på nytt.

Att väcka liv i Gåsmamman känns helt klart som en vild idé, men jag har svårt att se fansen bli besvikna med resultatet. Även om Epilogen tar en enkel och rätt väntad väg för att kunna involvera Alexandra Rapaports älskade karaktär Sonja Ek i berättelsen, så håller säsongen en jämn och ofta hög nivå. Det är som vi kan förvänta oss mörkt och rått, med många gånger vasst skådespeleri.

"Vill framåt och få pulsen att slå"

Däremot händer det att serien tar sig själv på för stort allvar. Sättet karaktärerna för sig på – hur replikerna är skrivna – känns ibland lite för snyggt skriptat och konstruerat för att ge en verklighetstrogen och på riktigt obehaglig känsla. Istället fortsätter Gåsmamman att kännas som en amerikansk och försiktigt mer lättsam serie i sitt stuk, där den ska vara underhållande framför samhällsskildrande. Lyckas den underhålla då? För det mesta. Och du som tittar behöver inte vara särskilt tålmodig i väntan på att det ska hända grejer – det här är en säsong som hela tiden vill framåt och få pulsen att slå.

Sammantaget fungerar Gåsmamman – Epilogen lika bra som originalserien.

En av de mest älskade svenska serierna i modern tid är tillbaka. "Gåsmamman – Epilogen (del 1)" består av fem avsnitt där ett nytt släpps varje vecka på TV4 Play.