Recension: Doktrinen (2024) – reflektion av en skrämmande samtid
Josefin Neldén i en intensiv politisk thriller
I en tid präglad av osäkerhet och global oro, tar "Doktrinen" oss med på en laddad resa genom den svenska politiska arenan, där lojaliteter sätts på prov och hemligheter hotar att avslöjas.
Nu är det dags för TV4s storsatsning, den skrämmande aktuella politiska thrillern Doktrinen, som bygger på Magnus Montelius hyllade spänningsroman Åtta månader. Med denna serie vill man uppenbarligen ta fasta på vår tids politiska oro i allmänhet och den ryska stormaktsambitionen med aggressionen i Ukraina i synnerhet. I huvudrollerna har vi Josefin Neldén (Vår tid är nu), August Wittgenstein (Das Boot), Anna Sise (Tunna blå linjen), Sissela Kyle samt Tomas von Brömssen.
Doktrinen inleds med scenariot där den strävande frilansjournalisten Nina Wedén (Neldén) får en chans att kliva in i den politiska sfären som pressekreterare för den nyutnämnda utrikesministern Jacob Weiss (Wittgenstein). Men samtidigt som hon navigerar i denna nya värld, brottas hon med sin egen tuffa verklighet – en alkoholiserad mor som tidigare varit hennes förebild och därtill en trasslig ekonomi. Ovetandes dras hon snabbt in i ett nätverk av konspirationer och lögner där ingenting är som det utger sig för att vara. Genom Ninas perspektiv får vi se hur politiska intriger och personliga lojaliteter vävs samman, där varje beslut kan få allvarliga konsekvenser. Denna serie kommer att bjuda på en intensiv och fängslande berättelse som reflekterar nutidens politiska klimat.
En berättelse med flera lager – en relevant nutidsreflektion
Doktrinen erbjuder inte enbart en stunds spänning utan åskådliggör även den politiska dramatik som just nu äger rum i Europa. Ninas och Weiss relation utvecklas i takt med att spänningarna ökar, inte bara mellan dem, utan även i det geopolitiska läget. Rysslands aggressiva utspel och hotet mot Sveriges säkerhet blir centrala teman, vilket ger serien en skrämmande realism som känns mer relevant än någonsin. Seriens styrka ligger givetvis inte enbart i hur man väljer att aktualisera ämnet. Plotten engagerar och ensemblen är på det hela taget väl castad och presterar helt klart mera än godkänt. Både det nya tysk-svenska stjärnskottet August Wittgenstein och Josefin Neldén står ut lite extra, även den politiska konsulten Maxie Boije, som spelas av Anna Sise, är övertygande.
Den enda personen som dessvärre inte helt lyckas med att skänka sin karaktär det djup som krävs är Sisela Kyle, som spelar den kedjerökande statsministern Agneta Lindgren. Avsikten med karaktären är kanske att uppnå ett slags humoristiskt skimmer, men dessvärre kan detta upplevas som lite löjligt. En statsminister är väl ändå inte det bästa valet när man vill ha en karaktär som ger lite comic relief?
Generellt har man dock lyckats skapa en atmosfär som är skapligt spännande och gripande. Det som personligen efterfrågas är dock en lite bättre twist, som hade höjt handlingen ett snäpp till och gjort det lite enklare att investera känslomässigt i karaktärerna.
Ett händelseförlopp som kräver din uppmärksamhet
Doktrinen tar oss med på en spännande resa där vi får se hur Ninas och Maxies liv flätas samman i det storpolitiska händelseförloppet. Deras relationer, liksom deras val, står i kontrast till den osäkerhet som omger dem, vilket skänker en rik och välbalanserad berättelse. Som med många andra politiska dramer så gäller det verkligen att hänga med i de snabba svängarna i händelseförloppet och om man gör det är detta en serie som engagerar både intellekt och känslor. Det är även en berättelse som får oss att reflektera över vår samtid och vilka frågor som påverkar vår framtid.
Doktrinen har premiär den 12 november på TV4 Play och TV4.