Recension: Beck – Vilhelm (2024) – ”En av de bästa Beck-filmerna på länge”
En film som håller hög kvalitet på alla plan
Det bryts inte mycket ny mark i nya ”Beck – Vilhelm”, men den är väl genomförd och ger oss en tydligare vision för filmseriens framtid. Och det ser ut att vara en ljus sådan. Med eller utan Peter Haber.
Den förra säsongsfinalen, Dödläge, lämnade mig med en hel del i övrigt att önska. Den använde slitna berättargrepp och gav oss en förvånansvärt blek uppgörelse på slutet. Men trots sina brister visade den åtminstone att Valter Skarsgård, i rollen som Martin Becks barnbarn Vilhelm, kan bli viktig en del av filmserien, vilket också verkar vara något som Peter Haber själv önskar.
I nya Beck – Vilhelm handlar det desto mer om att få in titelkaraktären som en viktig kugge i Sveriges mest populära filmserie. Vi förstår att Vilhelm har både instinkten och den tekniska förmågan som krävs för att kunna bli en skicklig utredare, men är han beredd att foga sig efter systemet och vara en lagspelare, eller kommer han att skjuta ned sig själv med sin iver som brottslösare?
Frågan dras tidigt till sin spets när Alex Beijer och hennes trogna team krockar med Vilhelm i jakten på en farlig rånarliga. Den nytillsatta polischefen Ebba Ståhl, spelad av Nina Zanjani, ser potential i Vilhelm och sätter press på Beijer att få samarbetet med honom att fungera.
Hög kvalitet på alla plan
Beck-filmerna har sedan starten varit kända för att bjuda på varierande kvalitet. På senare tid har man hittat en högre lägstanivå, men kanske utan att få till de riktiga topparna. Vare sig det gäller manuset, skådespeleriet eller annat så har det ofta funnits något att gräma sig över.
Beck – Vilhelm är befriad från stolpig dialog och undermåliga birollsinsatser – här är kvaliteten på alla plan hög. Men det som verkligen får filmen att skilja sig från en plump som Dödläge är brottslingarna, som man här värnar om mycket mer. Rånarligan, som har stort utrymme i storyn, är formad med nyanser och gestaltas av duktiga skådespelare.
Det märks att TV4 vill injicera nytt blod i serien, och produktionen har modigt överlåtit stort kreativt ansvar till de två Beck-debutanterna Per Hanefjord (regissör) och Annika Sandahl (manusförfattare). Baserat på Beck – Vilhelm känns det självklart att borde de få fortsätta jobba på serien tillsammans.
Det här är en av de bästa Beck-filmerna på länge.
”Beck” kan fungera utan Peter Haber
Den dramatiska frågan som drivit Beck de senaste åren är om serien kan fungera utan Peter Haber. Han finns med på ett hörn i Vilhelm, men det känns förvånansvärt lite i själen när vi ser honom stå på lägenhetsbalkongen och att den bredvid honom är tom. Kanske är jag helt enkelt redo att omfamna ett nytt kapitel.
När vi ställde frågan till Kristofer Hivju om han kan se Beck utan Haber var han delad, men hoppfull om att gruppens kärna och allt den kämpar för ska vara stark nog. Känslan efter att ha sett Beck – Vilhelm är att framtiden är i goda händer. Valter Skarsgård spelar övertygande och har den rätta balansen i sin yrkesmässiga desperation och privata godhet. Skarsgård har vuxit rejält som skådespelare, och det skulle knappast förvåna mig ifall han blev ännu bättre med tiden.
När Martin Wallströms karaktär Josef Eriksson presenterades i Undercover (2020) fick han en stark start, och det började spekuleras om att han skulle få nästa huvudroll i Beck. Här blir det tydligt att Valter Skarsgård och hans rollfigur är bättre lämpad uppgiften.
Det är kanske tidigt att säga detta, men framtiden för Beck ser ut att vara i trygga händer – med eller utan Haber.
”Beck – Vilhelm” har premiär på TV4 Play den 6 december.