Uppdaterad kl. 18:35 | Publicerad 17 september 2024 kl. 17:50

Något för de med obskyr smak

På Way Out West var det smygpremiär för hajpade "The Substance" med Demi Moore i huvudrollen. Nu går den upp på biografer runt om i landet.

Coralie Fargeat
    Coralie Fargeat
    Demi Moore, Dennis Quaid,

Alla ska vi en dag dö, och den som försöker trotsa naturens lagar och hindra det ostoppbara är ute på hal is. I The Substance är den åldrade superstjärnan Elisabeth Sparkle (Demi Moore) beredd att gå över lik för att sluta åldras. Detta leder henne till en mystisk organisation som erbjuder henne en minst lika mystisk kur, som kommer med väldigt noggranna instruktioner. Följer man dem inte till punkt och pricka kan den snarare göra mer skada än nytta.

En desperat Elisabeth tvekar inte särskilt länge – hon måste ta chansen. Men när saker och ting kompliceras förstår vi att det kommer att kosta henne dyrt, och ge oss i publiken en vrickad och högst våldsam Body Horror-fest som flera gånger får tarmarna att vrida sig.

"Sätter huvudet där Black Mirror inte vågar sätta fötterna"

Det är inte helt lätt att summera en bioupplevelse som denna. The Substance är lekfull och på samma gång berättarmässigt knepig. Stilistiskt är den väldigt egen. Det hela för tankarna till Black Mirror som ständigt bjuder in oss till dystopiska och skrämmande scenarion – men skillnaden är att The Substance sätter huvudet där Black Mirror inte vågar sätta fötterna. Med det sagt är The Substance flera gånger svår att titta på. Den låter skönheter komma och dö med friska kroppar som ruttnar tills det inte längre finns någonting kvar. Finalen bjuder på en grandios och otäck gore-fest som lämpar sig väl för de stora skärmarna, men som kan bli svår att hämta sig från om du inte kommer in i salongen förberedd.

Demi Moore, som nu hunnit fylla 61 år, har många gånger pekats ut som en av Hollywoods hetaste kvinnor. När vi är färdiga med The Substance har hon offrat hela denna image. Och det kunde jag inte varit mer nöjd med. Moore har länge lyst med sin frånvaro men här är hon äntligen tillbaka med besked. Fenomenalt bra, storspelar hon och ger allt i sina mest utmanande scener. Utan hennes insats skulle filmen inte vara hälften av vad den faktiskt blir. En annan skådespelare som ska ha ett särskilt omnämnande är Dennis Quaid (även han en stjärna som behövt resa sig ur askan). Han är helt otrolig i rollen som Elisabeth Sparkles girige och perverse manager. Måtte denna film bli en språngbräda för dem att förverkliga sina karriärer på nytt.

"The Substance" är ett lyckopiller för de mest obskyra skräckfilmsnördarna och jag rekommenderar alla att se den. Inte minst för Moores skull. Nu finns filmen att se på svenska biografer.