Recension: The Batman (2022)

The Batman (2022)

  • 2 tim 55 min
  • Action
Axel Diedrichs
Uppdaterad kl. 16:50 | Publicerad 01 mars 2022 kl. 13:31
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Bästa Batman-filmen sedan "The Dark Knight"

Äntligen är det dags för efterlängtade "The Batman" att nå biograferna. Filmtopps Axel Diedrichs har sett filmen och tycker att den är en värdig fortsättning på det Batman-universum Christopher Nolan banade väg för.

  • Regi:
    Matt Reeves
  • Manus:
    Matt Reeves, Peter Craig
  • I rollerna:
    Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Paul Dano, Colin Farrell m.fl.

För första gången sedan 2012 när The Dark Knight Rises släpptes är Batman tillbaka med sin egen filmserie. Jag vågar säga filmserie eftersom att regissören Matt Reeves redan flaggat för att han planerar flera filmer. Han tror stenhårt på sitt nya projekt och att publiken kommer älska vad de ser när The Batman rullar upp på bioduken imorgon. Efter att ha dragits in i ett mörkare och skitigare Gotham än vi tidigare sett det och kommit upp på andra sidan med många överväldigande intryck, kan jag bara säga att jag förstår honom. The Batman är en av de tre bästa filmerna om Läderlappen. 

När vi återser Gothams hämnare har han de senaste två åren verkat som stadens beskyddare och satt skräck i dess kriminella. Men ännu finns det de som inte räds honom, däribland en fulspelande gangsterliga i vilken de två skurkarna Falcone och Pingvinen härjar. Men också den mystiska seriemördaren "Gåtan" som skickar ledtrådar till Batman för att locka honom till den undre världen, där svår korruption tar avstamp och letar sig ända fram till Gothams poliskår samt den gode Bruce Waynes egna familjeträd. Tillsammans med kommissarie James Gordon och Selina Kyle, som vi bäst känner till som Catwoman, gräver Batman efter sanningen samtidigt som hans främsta mål är att stoppa den sadistiske Gåtan från att ha ihjäl flera personer.

"Gotham har aldrig sett bättre ut"

Robert Pattinson och Zoë Kravitz i "The Batman". Foto: Warner Bros.
Robert Pattinson och Zoë Kravitz i "The Batman". Foto: Warner Bros.

Hur kliver man upp på scenen för att bemöta de krävande Batman-fansen efter Christopher Nolans nästan perfekta trilogi? Antingen gör man som Zack Snyder och ger karaktären en ny allsmäktig lekkompis att rädda dagen med – eller gör man som Matt Reeves och gör en Seven i serietidningsformat. Hans detektivversion av Batman har krypande thrillerspänning och hans Gotham är en krossande gestaltning av staden som alltid tycks befinna sig i fritt fall. Medan Tim Burtons Gotham var för scenisk, var Nolans för realistisk. Reeves har hittat den perfekta mellanvägen och Gotham har aldrig sett bättre ut. Men det är inte bara sceneriet som mosar allt i sin väg. Fotot är så läckert rakt igenom att större delar av filmen skulle kunna vara trailer shots. Om det är någonting många kommer att trycka på, så är det att det här är den snyggaste Batman-filmen. 

När Robert Pattinson castades som Batman välte nätet – av negativ mening. Många blev besvikna på valet av skådis, vilket jag redan då fann svårt att förstå. Antagligen beror det på att han trots sin starka och nyanserade filmkarriär fortfarande är starkt förknippad med Twilight på den största scenen. Hur som helst känns han som skapt för denna bräckliga och likbleka emo-version av Batman som med sin hängande lugg ytterligare hjälper filmserien att hitta sin egen stil. På förhand var jag mer skeptisk till att baka in Catwoman, Pingvinen och Gåtan i en och samma film, men alla karaktärer smälter in väldigt naturligt. Om "Gåtan" vill jag inte säga för mycket, men Colin Farrell tar förvånansvärt lagom med plats som Pingvinen och Zoë Kravitz är avgörande för filmens dynamik som Catwoman. Förhoppningsvis får vi mer av "The Bat and the Cat" i den andra filmen, där ännu mer av deras relation får sättas på spel. 

"The Batmans" enda nämnvärda svaghet är att den i grunden är en något typisk Gotham-saga om stadens politiska styre, och för lång för att hålla storyn tajt hela vägen. Den tar en och annan omväg och tappar stundvis sin rytm. Möjligtvis försöker Reeves och hans medförfattare Peter Craig också lägga ett för stort pussel. Men i slutet av dagen är det här den tredje bästa Batman-filmen efter "Batman Begins" och "The Dark Knight". 

Mer läsning:

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL