Recension: Threesome (säsong 2) – Naket på alla sätt och vis

• SVT Play
03 juli 2024 kl. 10:30

En rå och ohämmad fortsättning

Tre år efter första säsongen släpps nu "Threesome" säsong 2 på SVT Play. Filmtopps Eric Diedrichs har sett premiäravsnitten.

Lisa Linnertorp
    Simon Lööf, Matilda Källström m.fl.

Man behöver inte vara Londonsvensk eller swinger för att relatera till Threesome Lisa Linnertorps dramaserie om det unga svenska paret David och Siri i London, vars relation får sig en rejäl törn efter en trekant. Det må låta som ett upplägg för de mer extravaganta älskogsmakarna, men genom starkt skådespel från huvudrollsinnehavarna Matilda Källström och Simon Lööf räcker det att ha befunnit sig i kärlekens orosmarker för att känna igen sig. Grundfrågan är enkel – kan jag verkligen lita på min partner?

I den andra säsongen, som släpps ordentligt försenat och nu på SVT istället för Viaplay, fortsätter Davids sökande efter sanning, men också läkning. Några minuter in i premiäravsnittet hittar han nya tecken på att Siri kan ha prasslat i andra lakan än deras egna. Ska han konfrontera henne eller leva i osäkerhetens limbo? Och vad kan man egentligen förlåta? Ja, det är väl den psykologiska konflikt som åtminstone inledningsvis står i centrum, men det dröjer inte länge innan han bestämmer sig.

Thressome
Matilda Källström och Simon Lööf i "Threesome". Foto: Viaplay

Naket på alla sätt och vis

När jag för urminnes tider sedan fick höra att Threesome skulle få en uppföljare blev jag rätt konfunderad. Historien kändes trots allt avslutad. Dessutom var jag tveksam på hur intresserad jag skulle vara av att återvända in i seriens tjocka klaustrofobiska dunkel. Men det är bara att erkänna sig besegrad, den andra säsongen öppnar starkt. Det är naket på alla sätt och vis – inte bara när det kommer till de redan uppmärksammade sexscenerna utan också i tonalitet och skådespel. Någonstans känns det som diskbänksversionen av Stanley Kubricks missförstådda mästerverk Eyes Wide Shut (1999), eller kanske millennialversionen av Scener ur ett äktenskap (1973).

Den främst anledningen att Threesome fungerar så pass bra är den klockrena skådespelarregin och huvudrollsinnehavarna ohämmade och modiga insatser. Det måste ha varit tufft för dem att blottlägga sig på det här viset, men även för Lisa Linnertorp som utöver att ha skapat och regisserat serien också står som huvudförfattare.

Nu har jag bara sett två av åtta tillgängliga avsnitt, men att serien skulle dala i kvalitet framöver har jag svårt att se. Det är en på många sätt ursinnig och konfrontativ uppföljare, ohämmat rå.

De två första avsnitten av "Threesome" säsong 2 finns nu att streama på SVT Play. Resterande avsnitt släpps två om gången veckovis.