Recension: Stenbeck (2025) – ”Sveriges The Wolf of Wall Street”

Recension: Stenbeck (2025) – ”Sveriges The Wolf of Wall Street”

  • 5 x 40 min
  • Drama
  • SVT Play
04 mars 2025 kl. 18:00
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

SVT:s nya storsatsning levererar

Mannen bakom automatiseringen av telefonväxelsystemet och Sveriges första kommersiella tv-kanal står i uppmärksamhetens centrum i SVT:s nya storsatsning. Busen från Wallstreet är det mer rubrikvärdiga smeknamnet på den envisa och inflytelserika mediemogulen Jan Stenbeck.

  • Regi:
    Goran Kapetanovic
  • Manus:
    Alex Haridi
  • I rollerna:
    Jakob Oftebro, Zoe Boyle, Malin Crépin, Iggy Malmberg & Julia Marko-Nord, m.fl.

Japp, du läste rätt, SVT storsatsar och har nu producerat vad som jag uppfattar vara sin "egen version" av Martin Scorseses mästerverk The Wolf of Wall Street (2013), men denna gången handlar det inte om börsmäklaren Jordan Belforts väletablerade livshistoria som berör sex, droger och mångmiljonaffärer. Istället läggs fokuset på familjedrama, svek och amerikanisering, med Jan Stenbeck, eller ska vi säga "Busen från Wallstreet", i huvudfokus. Detta var i alla fall smeknamnet som tidskriften Affärsvärlden gav den sluge affärsmannen. 

Recension: Stenbeck (2025) – ”Sveriges The Wolf of Wall Street”
Foto: SVT.

Från Morgan Stanley till Kinnevik

I den nya SVT-serien, signerad Felix Herngrens produktionsbolag FLX, följer vi den svenska affärsmannens framväxt i ett strikt reglerat Sverige. Denna dramatisering av mediemogulen Jan Stenbecks liv börjar i New York, mer bestämt som anställd på Morgan Stanley, vars arbete fokuserar på cellulär telefoni. Efter två tragiska dödsfall inom familjen, återvänder han hem till Sverige och blir av en slump motvillig majoritetsägare i familjeföretaget Kinnevik.

Här börjar den riktiga resan, vad som följer är en amerikanisering och effektivisering av det svenska mediesamhället, där han på ett fiffigt och klurigt sätt lyckas kringgå Sveriges strikta lagstiftningar och konstant motarbetande från sina systrar, med rättsliga tvister och stämningsförsök. Resultatet av detta blir automatiseringen av Sveriges telefonväxelsystem, i form av Comviq och införandet av den första kommersiella tv-kanalen, Londonbaserade TV3

Hur ofta har man inte hört att det är en dålig idé att blanda familj med affärer? Det kanske inte är seriens stående budskap, men det tåls att tänka på en extra gång i framtiden – i alla fall efter att ha bevittnat detta katastrofala verklighetsbaserade exempel. 

En trevlig första introduktion

Serien, som delvis är baserad Per E Anderssons biografi Stenbeck: En biografi över en framgångsrik affärsman (2012), är skriven av Alex Haridi (Sanningen) och Lotta Erikson (Jakten på en mördare), med Goran Kapetanovic som regissör. Den sistnämnda har tidigare briljerat med sin regi på TV4:s storsuccé Knutby (2021–2025).

Med sig i rollistan har han bland annat Zoe Boyle, Malin Crépin, Iggy Malmberg och Julia Marko-Nord, som alla står för fina prestationer. Min första introduktion till huvudrollsinnehavaren, Jakob Oftebro (Hamilton, Svart krabba), blev sannerligen ett trevligt och spännande möte, med norrmannen som minst sagt stod för en sympatisk och stark skildring av den inflytelserika affärsmannen.

Recension: Stenbeck (2025) – ”Sveriges The Wolf of Wall Street”
Foto: SVT.

Fantastisk storytelling

Seriens höjdpunkt hittas inte i någon specifik scen eller i en viss skådespelarinsats. Det misstag många dokumentärliknande filmatiseringar och serieadaptioner av en livshistoria gör, är att de förlitar sig alltför mycket på människors förkunskaper. Detta skjuter dem ofta i foten eftersom det tenderar att alienera och stöta bort den delen av publiken som inte är så värst påläst om ämnet, eller historien som berättelsen berör. Det är ett misstag som inte denna serie gör.

Jag kan hålla mina händer uppe, jag hade aldrig tidigare hört talas om Jan Stenbeck innan denna recension, men det skadade inte min upplevelse, vilket visar på ett skickligt berättande och storytelling.

Berättarstilen är både är tydlig och inkluderande för en stor publik. Trots ibland långrandiga scener är det överlag en mycket trevlig och fin berättelse som skildrar en av Sveriges medievärlds mest inflytelserika personer. 

Storsatsningen från SVT, med FLX bakom produktionen, är minst sagt ett välkommet nytillskott på den redan överbelastade streamingmarknaden och kan med sin flerspråkighet bli global och etablera sig som en riktig publikfavorit i svenska, som internationella hem.  

SVT:s nya storsatsning ”Stenbeck” har premiär på SVT Play den 7 mars.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL