Recension: En kunglig skandal (2024) – fyller tomrummet efter The Crown

11 oktober 2024 kl. 18:00

Brutalt välspelat (och svettigt) drama

Om du har saknat "The Crown" så är "En kunglig skandal" ett perfekt substitut

Julian Jarrold
    Jeremy Brock
    Michael Sheen, Ruth Wilson, Ian Hughes, Alex Jennings, Èanna Hardwicke m.fl.

Det brittiska kungahuset är verkligen inte obekanta med skandaler: prinsessan Dianans död, prins Charles som ville leva likt en tampong i sin älskares byxor – bara för att nämna två. När prins Andrew i november 2019 medverkade i en intervju med BBC-reportern Emily Maitlisen var det flera som undrade om kungahuset någonsin skulle återhämta sig. Prinsen blev bland annat kritiserad för sina tvivelaktiga uttalanden om Jeffrey Epstein, mannen som dömts för övergrepp mot minderåriga, och huruvida prinsen skulle ha tvingat till sig sex från en 17-årig kvinna. Mest uppmärksammat blev troligtvis hans kommentar om att han tydligen inte kunde svettas på grund av ett överskott av adrenalin under Falklandskriget.

Efter intervjun gjorde drottningen processen kort med honom och fråntog honom alla hans officiella plikter.

"En kunglig skandal är precis det jag har letat efter"

En kunglig skandal handlar om upptakten till intervjun och efterspelet. I rollen som BBC-reporten Emily Maitlis ser vi Ruth Wilson och i rollen som prins Andrew ser vi Michael Sheen – båda två i högform. Sheens skildring av prinsen för tankarna till både Donald Trump och Brian Coxs karaktär Logan Roy i Succession, en man alltid redo att utbrista "FUCK OFF!". Även de mindre birollerna lyckas briljera och skildringen av intrigerna på Buckingham Palace, hur olika sekreterare gör sitt yttersta för att skydda monarkin, är nagelbitande fängslande – mycket tack vare lysande skådespelarinsatser.

För oss som inte har lyckats hitta något att fylla det hål som "The Crown" lämnade efter sig så är En kunglig skandal precis det jag har letat efter. Upplägget där intrigerna på Buckingham Palace skiftar mellan reportrarna på BBC och Emily Maitlis privatliv är som lånat ur The Crown, även om det i den serien istället pendlade mellan monarkerna på slottet och premiärministrarna på 10 Downing Street. Även här fungerar det som en intressant motpol till varandra och ger en insyn i två helt olika världar.

Ger en del att fundera över

På den negativa sidan går det att argumentera för att det tredje och sista avsnittet lite känns som en längre avtoning efter skildringen av den katastrofala intervjun i avsnitt två, men samtidigt behövs det. I slutändan, när eftertexterna rullar, har serien kanske inte helt valt sida (var prinsen skyldig till sexualbrott eller inte?) men ändå gett en del att fundera över.

Det går också att ifrågasätta sanningshalten i serien när Emily Maitlis själv är medskapare och har ett finger med i manuset. Sidohistorien med hennes stalker hade gärna också fått ta större plats för att ytterligare bygga upp hennes karaktär. Är man dessutom insatt i intervjun  kommer kanske inte serien med så mycket nytt men (och här kommer ännu en likhet med The Crown) så är det de dramatiserade gissningarna och spekulationerna kring hur prins Andrew och övriga medlemmar i kungafamiljen kan ha hanterat situationen som är lockelsen.

"En kunglig skandal" finns att se på SVT Play och SVT med premiär lördag den 12 oktober