• SVT Play
Uppdaterad 19 december 2021 kl. 14:12 | Publicerad 18 december 2021 kl. 20:12

Välspelat om historisk rättsskandal

Efter "Vår tid är nu" blir "En kunglig affär" SVT:s nya julsatsning. Filmtopps Eric Diedrichs anser att serien, som handlar om den undanstoppade Haijby-affären, är välspelad men saknar bett.

Bengt Braskered
    Sverrir Gudnason, Staffan Göthe, Sanna Krepper, Reine Brynolfsson m.fl.

Om kung Gustaf V finns det många historier. Under sina (nästan) 43 år på tronen var han den förste svenske kungen att avstå från kröning, regerande under två världskrig, gav namn åt Kungens kurva (efter att chauffören kört i diket), var en pionjär inom svensk tennis och blev den förste och än så länge ende monarken att väljas in i International Tennis Hall of Fame. Enligt uppgifter var han homosexuell i hemlighet och det är här Haijbyaffären kommer in i bilden.

Det finns ett gäng vittnesmål om att Gustaf V hade ihop det med olika män, men ingen berättelse är lika känd som Haijbyaffären, som sedermera skulle utvecklas till en av de största rättsskandalerna i svensk historia. Källmästare Kurt Haijby menade inte bara att han hade en romantisk relation med kungen utan också att det svenska rättsväsendet gjorde allt för att förstöra hans liv och på så vis begrava kungens hemlighet. SVT:s dramatisering av händelserna släpps på juldagen under namnet En kunglig affär. Det är en dramaserie i fyra delar som presenterar historien ur Kurt Haijbys synvinkel.

Svenska rättsväsendet Forrest Gump

I dramats centrum står alltså Gustaf V (en porträttlik Staffan Göthe) och Kurt Haijby (Sverrir Gudnason med spretig överkamning). Kurt, som har ett kriminellt förflutet, driver en restaurang med sin hustru, men efter att gång på gång nekas serveringstillstånd bestämmer han sig för att gå till kungen om hjälp. Det blir väl något av kärlek vid första ögonkastet.

Redan i det första avsnittet bockas en hel del av. Kurt och Gustaf träffas, inleder en affär, blir ertappade och får problem. De tre resterande avsnitten berättar sedan Haijbys galna levnadsöde som präglas av allt från att bli spöad av nazister till ett ofrivilligt besök på Beckomberga sjukhus. Allt kulminerar i en fängslande rättegångsprocess där Kurt får en chans att berätta sin historia om vad som egentligen hände och hur det i själva verket var staten som låg bakom de många år av misär han tvingades genomlida. Det blir lite som en mörk Forrest Gump-historia där Kurt slungas från den ena bisarra situationen till den andra.

För tryggt för sitt eget bästa

En kunglig affär
Staffan Göthe som Gustaf V. Foto: SVT.

Om Kurt talar sanning eller inte får var och en avgöra – men Bengt Braskered har skrivit en underbyggd version av händelsen som låter tittaren vara den slutliga juryn. För även om det hela berättas ur Kurt Haijbys perspektiv är det mesta öppet för tolkning. Detta förstärks också av Gudnasons skådespel och de små, tvivelaktiga handlingarna han gör under resans gång. Samtidigt är det Staffan Göthe som stjäl showen. När han är med är det svårt att slita blicken från skärmen.

Trots en spännande historia och två starka huvudrollsinnehavare lyckas inte En kunglig affär nå upp till de högre betygen. Jag hade velat ha en chans att etablera Kurt och Gustafs relation under en längre tid innan det börjar brista i sömmarna. Sedan känns själva berättandet lite för regelrätt emellanåt. Det är trygg svensk TV med potential till något storartat. Problemet är bara att potentialen sällan införlivas.

En kunglig affär har premiär på SVT den 23 december.