Deg

Deg (säsong 1)

• 8 x 45 min
  • SVT Play
Uppdaterad 28 mars 2022 kl. 16:03 | Publicerad 30 augusti 2021 kl. 13:08

”Deg” bakar in gott skådespel som extra krydda

Den första säsongen av ”Deg” inkluderar receptets alla viktiga delar, men lämnas lite för länge i ugnen för sitt eget bästa. Gott skådespel och en het avslutning kommer troligtvis ändå leda till att tittarna blir mer än nöjda.

Levan Akin
    Helena af Sandeberg, Bianca Kronlöf, Eva Melander, Johan Hedenberg m.fl.

Vad skulle du göra om du hittade en väska med 47 miljoner kronor i kontanter? Vi är nog många som suttit och räknat ut hur mycket pengar som kommer att finnas kvar när räkningarna har betalats… och funderat på hur en vinst på lotto (eller ett rånbyte) hade kunnat förändra tillvaron. Det första man skulle köpa och vilka skulder/avbetalningar som borde betas av först, därefter kommer verkligheten vanligtvis ikapp en. Mjölk, bröd och toapapper, eller något annat som tar slut i precis fel ögonblick, behöver handlas och dagdrömmarna puttas åt sidan.

I Deg får vi följa Malou Sanders, som spelas av Helena Af Sandeberg. Den mer eller mindre perfekta fasaden hon byggt upp mot sina vänner och sin son håller plötsligt på att rämna när kronofogden jagar henne för skulderna från den inredningsbutik hon precis kört i konkurs. Vad tusan ska folk tro om henne? Lyckligtvis snubblar hon, nästan bokstavligt talat, på en nedgrävd väska i skogen… med ett rånbyte på 47 miljoner kronor. Efter några googlingar kring hur man lättast kan tvätta stulna pengar, bestämmer hon sig för att köpa ett bageri.

Innan Malous bageridrömmar hade bytet legat där i marken under flera års tid, eftersom Steffe gömde pengarna innan han sattes i fängelse för ett rån som gick snett. Hans dotter Heaven och hennes mamma Liana (Bianca Kronlöf) har sedan dess gjort allt de kan för att klara sig både ekonomiskt och för att hålla sig undan det kriminella nätverket som Steffe gömde pengarna för. När Liana till slut får reda på var pengarna gömts och åker dit för att hämta dem, så möts hon bara av ett tomt hål i marken.

Degen jäser och jäser

Här kommer vi tittare in i handlingen och får följa hur Lianas och Malous liv lite väl oväntat både korsas och flätas samman allt mer. Vi befinner oss lite i samma typ av ”förhöjda verklighet” som Gåsmamman har gjort under ett gäng framgångsrika säsonger… så det finns utan tvekan tittare som inte har något emot att tur/otur/slump ibland driver handlingen framåt på helt otroliga sätt. För så länge vi bjuds på riktigt gott skådespel, snyggt foto och stämningsfull musik — så spelar det kanske inte så stor roll exakt hur karaktärerna hamnar på precis rätt ställe vid rätt tillfälle.

Lyckligtvis bjuder både Bianca Kronlöf och Helena Af Sandeberg på just den typen av skådespel som ursäktar det ibland mindre logiska tänkandet, eftersom det leder oss till flera stunder av ren och skär underhållning. När Bianca svär och skriker efter den ena motgången efter den andra, så gör hon det på ett sätt som får mig att glömma att hennes karaktär måste vara en av årets mest otursamma… och istället dras jag in i spänningen och undrar hur hon ska ta sig igenom nästa knipa. Det är underhållning helt enkelt.

Den första halvan av säsongen rör sig däremot en aning mer långsamt, medan ”Degen” antingen jäser eller bakas lite väl länge i ungen. Jag vet ungefär lika mycket om bakning som Malou, så jag vet inte vilken liknelse som passar bäst. Men det känns ändå som att vi hade kunnat få med alla av säsongens viktigaste delar på sex avsnitt istället för åtta… men det är väl kanske lite av en smaksak, för på det stora hela är det en klart godkänd första säsong vi bjuds på.

För mer läsning spana in vår lista med årets bästa svenska serier!