Recension: Nova & Alice (2024) – sevärd svensk bioupplevelse

Uppdaterad 14 september 2024 kl. 10:03 | Publicerad 11 september 2024 kl. 15:00

Invecklad relation mellan två artister

Nordisk Films stora biofilm "Nova & Alice" med Hedda Stiernstedt och Josefin Asplund är ett säkert kort för dig som vill piggas upp när höstmörkret faller.

Emma Bucht
    Jonna Bolin-Cullberg, Bengt Braskered
    Hedda Stiernstedt, Josefin Asplund, Johan Rheborg, Adam Pålsson m.fl.

På förhand kan man enkelt avfärda Nova & Alice som en mellanmjölkig och folklig biofilm utan några spännande konstnärliga visioner. I viss mån är det kanske precis sådan filmen är – trygga skådespelare leder en berättelse om oväntad vänskap i vilken allas älsklingar First Aid Kit är med och står för musiken – men Nova & Alice lyckas vara något mer än så. Det här är en sevärd film som engagerar, berör, får en att skratta och som inte alls känns fabricerad.

Två omaka artister tvingas till gemensam turné

I filmen följer vi två helt olika typer av artister som snart ska ut på en gemensam turné – mot egen vilja. Familjemamman Alice, spelad av Hedda Stiernstedt, är en etablerad stjärna på dekis och i behov av ett karriärmässigt lyft. Nova, den yngre (och mer oordnade) begåvningen är landets mest stigande stjärna just nu. Deras manager Viktor ser deras olikheter som ett spännande läge och bestämmer sig för att låta dem åka ut på vägarna tillsammans och spela runt om i landet.

Inledningsvis krockar de två artisterna mycket riktigt med varandra, men allt eftersom växer en spännande relation fram. Kanske kan de erbjuda mer till varandra än vad de båda först hade trott? Snart kommer allt att förändras för dem, och vi som tittar blir allt mer osäkra på om det är till det bättre eller det sämre.

"Garanterar underhållning i biosalongen"

Det finns helt klart delar som känns väntade med Nova & Alice men den är betydligt mer intressant än många av de konventionella musikbiografier vi serverats på senare tid. Karaktärerna utsätts för större känslor av skam och skuld genom intriger som vågar gå en något mörkare väg. Hedda Stiernstedt är som alltid självklar och lysande, och Josefin Asplund som spelar Nova gör även hon ett bra jobb i vad som troligtvis är hennes hittills största biofilm. Johan Rheborg ska ha ett omnämnande han med för sin insats som envis och störig musikmanager; i en stor karriär som blir allt mer fulländad fortsätter han visa att han kan spela vad som helst.

Regissören Emma Bucht har, tillsammans med sina manusförfattare Jonna Bolin-Cullberg och Kristallenvinnaren Bengt Braskered, format en klart sevärd originalberättelse med imponerande hantverk. Där Nova & Alice inte levererar fullt ut är att den ibland blir försiktig och inte lyckas riva upp tillräckligt med känslor för att beröra på djupet. Men det här är en i mångt och mycket välgjord film som garanterar underhållning i biosalongen.

"Nova & Alice" visades för första gången på Way Out West. Filmens officiella biopremiär landar den 13 september.