Kärlek på hjul

Kärlek på hjul (2018)

Uppdaterad 06 december 2019 kl. 23:12 | Publicerad 30 oktober 2018 kl. 16:10

Charmigt, romantiskt franskt och underhållande.

Genren romantisk komedi må vara död i Hollywood men i Frankrike sprudlar den fortfarande av liv. "Kärlek på hjul" är en smått tramsig film som ända lyckas vara både rolig och charmig, samtidigt som den levererar ett budskap om att se förbi det fysiska.

Franck Dubosc, Alexandra Lamy, Elsa Zylberstein, Gérard Darmon m.fl.

karlek pa hjuö

Jocelyn är en framgångsrik medelålders kvinnokarl. Han drar sig inte för att vrida på sanningen när han charmar sina byten. När Jocelyns mamma går bort träffar han hennes granne som misstar honom för att vara rullstolsburen. Fast besluten att charma henne uppmuntrar han lögnen. Det hela kompliceras ytterligare när han träffar hennes syster Florence som faktiskt är rullstolsburen. Intresse uppstår men hur länge klarar han av att ljuga?

För fler bra filmer från i år se våra Filmtips från 2018.

Fransk film är ofta synonymt med rapp dialog och lustig humor. Kärlek på hjul är inget undantag. Märkliga karaktärer som säger obekväma saker blandas med knasiga situationer som att råka hamna på fel begravning. Och till en början är det hela lite tramsigt. Men inte bara för att, utan här finns en poäng i att avdramatisera funktionsnedsättningar och visa att det är en del av vardagen. Humoristiskt som allvarligt.

Romantiska komedier har sedan 30-talet kontinuerligt producerats i Hollywood. Numera kämpar genren för sin överlevnad på andra sidan Atlanten och det vore genuint tråkigt om den helt försvann. Därför är det extra roligt att den fortfarande har ett starkt fäste i Frankrike. Vem minns inte pärlor som Amelie från Montmartre eller En oväntad vänskap.

Kärlek på hjul är en oskyldig liten film, som med humorns hjälp tacklar samhällets syn på funktionsnedsatta. Den tar några snedsteg på vägen och är kanske emellanåt lite tröttsam i illustrationen av den typiske kvinnokarlens lust efter kvinnor. Men mot slutet landar filmen ändå i ett budskap om att se förbi det fysiska och följa ditt hjärta. Ett centralt element hos de romantiska komedierna. Livet i alla dess skepnader och former, berättat med humor. Något vi människor alltid kommer behöva.