Recension: Brothers (2024) – stjärnspäckad komedi med bortkastad potential

18 oktober 2024 kl. 13:30

Stjärnspäckat men fullkomligt tondövt

Peter Dinklage och Josh Brolin toppar rollistan i ”Brothers”, en sista-stöten-komedi som är uselt genomförd på alla plan.

Max Barbakow
    Etan Cohen & Macon Blair
    Peter Dinklage, Josh Brolin, Brendan Fraser, Glenn Close, Marisa Tomei m.fl.

Jady (Peter Dinklage) och Moke (Josh Brolin) kommer från en lång linje av klantiga förbrytare. Under ett inbrott grips Jady medan Moke kommer undan. Fem år senare kommer Jady ut med en ny plan för en stöt. Moke, som är stadgad och väntar barn med sin fru, Abby (Taylour Paige), är inte alls sugen på att dras tillbaka in i det kriminella livet, men ger snart med sig. Det görs inte enklare av att de jagas av den labile pliten Farful (Brendan Fraser).

Peter Dinklage och Brendan Fraser i "Brothers". Foto: Prime Video.

Så mycket potential

Brendan Fraser vann en Oscar häromåret. I en av rollerna ser vi även Marisa Tomei, ytterligare en Oscarsvinnare. Peter Dinklage har ett antal Emmy-statyetter på hyllan medan Glenn Close har varit Oscarsnominerad åtta gånger. När det stod klart att Amazon Prime inte skulle släppa screeners till filmen och att de tidiga recensionerna gav låga betyg, tyckte Emil Rasmussen, en av våra redaktörer, att det kändes som att det skulle vara en kass rulle. Jag påpekade då att rollistan var grann och att det inte kunde slå fel att se en psykotisk Brendan Fraser spöa skiten ur Peter Dinklage. Du hade rätt i dina farhågor, Emil.

Jag har ingen som helst musikalisk talang. Jag kan inte sjunga, inte spela några instrument och kan knappt hålla takten. En återkommande mardröm är att jag ska spela trummor i ett band på en stor arena. Det känns som att det har hänt något liknande med regin i Brothers. Saken är den att regissören, Max Barbakow, även har regisserat Palm Springs, en modern version av Måndag hela veckan som faktiskt var rätt bra. Vad fan hände, Max?

Josh Brolin i "Brothers". Foto: Prime Video.

Fullkomligt tondövt

Karaktärerna i "Brothers" är alla korkade och, med undantag för Moke, förljugna, småaktiga och giriga. Men inte på ett roligt sätt. Fraser spelar bara över utan att sätta ett enda skämt. Brolin och Dinklage spelar inte över, men de lyckas inte landa några skämt heller.

Idioter i komedier ska vara roliga. Annars blir det mest segt. Jag höll mig från att kolla hur långt det var kvar av filmen till 50-minuters-strecket. Det kändes som att det tog en evighet innan filmen tog slut. Detta för en film som är 90 minuter lång.

Vid ett tillfälle tar Brolins karaktär på sig en rosa T-shirt. Varför vet jag inte. Är tanken att det ska vara kul? Filmen bjuder även på en sekvens där Jady och Moke kör en grävmaskin genom en golfbana, jagade av ilskna medlemmar från golfklubben. Ja, det låter roligt, men sekvensen, liksom resten av filmen, är så taffligt regisserad att det aldrig blir roligt.

"Brothers" finns att streama på Prime Video. Streamingtjänsten har även dramat med samma namn från 2009, där vi får se Tobey Maguire göra en av sina starkaste prestationer. I övriga roller ser vi bland annat Jake Gyllenhaal och Natalie Portman, som även de är bra. Den filmen är mycket bättre. Så gå ett steg till höger när ni söker på Brothers om ni vill se en bra film. För Brothers från 2024 är ren dynga.