19 september 2024 kl. 11:11

Storspelande ensemble i höstens största norska film

Med det norska krigsdramat "Quislings sista dagar" fortsätter Erik Poppe att visa sig vara en av de allra bästa nordiska regissörerna.

Erik Poppe
    Siv Rajendram Eliassen, Anna Bache-Wiig, Ravn Lanesskog
    Gard B. Eidsvold, Anders Danielsen Lie, Lisa Carlehed m.fl.

Sist gav han oss sin tolkning av "Utvandrarna". Nu är Erik Poppe tillbaka med ett nytt stort nordiskt drama, den här gången med berättelsen om den tidigare försvarsministern och regeringschefen Vidkun Quisling som häktades under Andra världskriget för att ha samarbetat med nazisterna. Med en hel nation som avskyr honom finns bara hans fru och prästen Peder Olsen vid hans sida. Med Quislings sista dagar har Erik Poppe gett oss en film som vilar tungt på sitt skådespeleri, och där just skådespelarna briljerar.

Anders Danielsen Lie. Foto: SF Studios.

"Quislings sista dagar" är stilsäker och välspelad

Den självsäkre ledaren Vidkun Quisling hade ständig pondus och tro på sig själv när han under flera års tid fattade viktiga beslut som kom att påverka hela Norge. Men när det framkom att han hade samarbetat med Hitler och låtit nazisterna skörda norska judar, som han tycktes beundra stort för sin passion, blev han illa kvickt uthängd som stor landsförrädare.

I Erik Poppes påkostade drama följer vi Quislings sista tid i livet, när han sitter häktad och riskerar att dömas till döden. Medan många pekar ut de fel Quisling har gjort, menar han själv att han alltid gjort sitt bästa för att rädda så många norrmän som möjligt. Kan själasörjaren och prästen Peder få Quisling att inse sina misstag och ångra sina beslut inför en nation som desperat vill gå vidare efter kriget? Kommer Quisling att kunna nå sin inre frid i väntan på sin sista dom?

"Quislings sista dagar" är som man kan förvänta sig av Erik Poppe gjord med stor karaktär och stilsäkerhet, från bildberättandet till rollprestationerna. Storymässigt ger han och manusförfattarna oss gott om tid att få sjunka in i situationen och lära känna alla huvudpersoner i deras kamp. Går det ibland för långsamt? Förmodligen hade filmen kunnat berättats mer effektivt, men samtidigt finns det ständigt en puttrande känsla av framåtrörelse. Med det sagt ska du inte förvänta dig en händelserik krigshistoria, utan snarare ett dialogtungt bygge som ger dig tid till att ta in vad som sägs och reflektera.

Gard B. Eidsvold i "Quislings sista dagar"
Gard B. Eidsvold. Foto: SF Studios.

"Ge Gard B. Eidsvold alla priser han kan få"

Alla de bärande skådespelarna glänser fullständigt i sina roller, från Gard B. Eidsvold som spelar Quisling och Anders Danielsen Lie som gör Peder till svenska Lisa Carlehed. Hon gör en kraftigt imponerande insats som Quislings fru Maria, en tidigare flykting som övergett sin familj för att ta rygg på sin man och bygga om sitt liv på nytt. När rättegången som ska avgöra Quislings öde pågår växer hennes desperation och det är svårt att inte lida med henne.

Men allra bäst – och det med råge – är just Gard B. Eidsvold. Ord kan ibland känns otillräckliga för att beskriva intryck och det är verkligen sant här. Som en skänk från ovan uppenbarar han sig på filmduken med all sin storhet och kräver vår uppmärksamhet från första ögonblick. När han väl öppnar det locket som Quisling så länge stängde inne blir det oförglömligt bra. Han är filmen.

För mig var Gard B. Eidsvold mer eller mindre okänd innan det här och jag märker att jag fortfarande har svårt att lägga hans namn på minnet. Men den här prestationen kommer jag aldrig att glömma. Han gör filmen bättre än bra, och det faktum att han faktiskt ser ut som Quisling stärker känslan av att det här är rollen han föddes till att spela. Ge honom alla priser han kan få.

"Quislings sista dagar" går upp på bio fredagen den 20 september.