• Paramount+
Uppdaterad kl. 13:11 | Publicerad 05 november 2021 kl. 09:11

”Dexter: New Blood” bjuder på ett kärt återseende

USA:s mest älskade seriemördare är tillbaka, men den här gången med en annorlunda historia.

Clyde Philips
    Michael C. Hall, Jennifer Carpenter, Jack Alcott, Julia Jones m.fl.

Michael C. Hall har i snart 10 års tid fått frågan om han kunde tänka sig att återvända till rollen som Dexter Morgan, vars finalavsnitt hade seriens fans ungefär lika glada som Game of Thrones-fansen och Lost-tittarna var efter deras sista avsnitt. Efter att ha fått följa Dexter nere i Floridas hetta slutade originalserien nämligen med att huvudkaraktären lämnade allt och alla för att bli skogshuggare — för att undvika att åka fast för sina många mord och samtidigt kunna börja om.

Faktumet att vi dessutom inte fick höra Dexters inre monolog, vilket vi fram tills dess hade fått göra i varje avsnitt under åtta säsonger, kastade ännu mer bränsle på fansens brinnande vrede. Hall har däremot alltid varit tydlig med att han förstått varför folk inte uppskattade det gamla finalavsnittet… och att det är just tack vare att det togs emot så dåligt som den här nya miniserien har kunnat bli till och tjäna att syfte.

Dexter: New Blood är skapad av Clyde Phillips, som även låg bakom de fyra första säsongerna av originalserien. Bland fansen även kända som seriens absolut bästa säsonger. Den nya serien är tillräckligt fristående för att även nya tittare ska kunna ge serien en chans, personligen hoppade jag av efter den femte säsongen när det väl begav sig. Förutom när det stormade som värst efter finalen och jag kände mig tvungen att se om det verkligen var så illa, vilket det givetvis inte var… men det var däremot en riktig besvikelse.

Det råder däremot ingen tvekan om att den här nya berättelsen framför allt kommer att uppskattas av de gamla fansen, som nu slutligen (förhoppningsvis) kommer att kunna ta farväl av serien och karaktären på ett bättre sätt. Miniserien tar vid ungefär tio år efter händelserna i finalavsnittet och utspelar sig under tio avsnitt som kommer att berättas mer eller mindre som en riktigt lång och sammanhängande film. Inga veckovisa mord och eviga brottsplatser med vår blod-expert alltså. Istället jobbar Dexter (nu under ett annat namn) i en jaktbutik i en liten håla som alltid tycks vara dränkt i ett par decimeter snö. Vilket för övrigt ger serien en annorlunda känsla från de alltid lika svettiga karaktärerna i Florida-hettan.

"Otroligt underhållande"

Michael C. Hall och Jennifer Carpenter i "Dexter: New Blood". Foto: Paramount+.

Nyckeln till vad som fick Phillips och Hall att vilja återvända till Dexter-världen är att det nu gått tillräckligt lång tid för Dexters son Harrison att nå gränslandet mellan ungdom och ung vuxen. När han plötsligt dyker upp ur tomma så sätts en snöboll sakta i rullning — och under de fyra första avsnitten (som gjorts tillgängliga för recension) så har den börjat växa sig allt större. Vid sidan om familjesituationen så dejtar Dexter nu även stadens polischef, som bland annat utreder ett stort antal mystiska försvinnanden bland unga kvinnor från flera årtionden tillbaka i tiden.

Jag vet inte exakt hur allt kommer att passa ihop i slutet, men hittills har resan varit ett otroligt kärt och underhållande återseende. Fyra avsnitt in på säsongen tror jag alla andra gamla fans kommer att känna precis samma sak.