Recension: Twilight of the Gods (2024)

Eyla Runsten
20 september 2024 kl. 15:12

Brutalt och blodigt med vikingar

Med "Twilight of the Gods" (2024) bjuder Zack Snyder på en vågad fornnordisk mytologisk serie fylld med blod och vuxet innehåll.

Zack Snyder, Jay Olivia, Eric Carrasco
    Stuart Martin, Sylvia Hoeks, Peter Stormare, Lauren Cohan m.fl.

Den berömda filmskaparen Zack Snyder har gjort en ny serie där han har tagit inspiration från fornnordisk mytologi. Snyder har tidigare gjort filmer som Man of Steel (2013), Batman V Superman (2016) och Justice Leauge (2017), så en serie som innehåller storskaliga konflikter är inte något nytt för honom. Inte heller att göra en som är av den brutala sorten.

Våldsam hämndresa

Twilight of the Gods handlar om en krigare som söker hämnd på guden Tor och samlar på sig krigare för att kunna utföra sin plan. Den inleder med en massa blod där huvudkaraktärerna Leif och Sigrid slåss för sina liv, sida vid sida. Snart planerar de att gifta sig, men bröllopet avbryts när de våldsamma asagudarna Tor och Balder dyker upp, sökandes efter Loke. När hela deras by slaktas bestämmer sig de enda överlevarna, Sigrid och Leif, för att hämnas.

Det här är en brutal serie som rekommenderas för minst femton år och uppåt. Förutom de våldsamma inslagen så har den även mycket naket.

En bra animerad serie

Handlingen följer en röd tråd, men det går lite snabbt i vissa stunder. Jag som är över 20 år är en del av målgruppen, men jag kan säga att det var ovant att se så mycket nakenhet där man ser könsorganen öppet i en animerad serie. Personligen är jag van vid animerade serier så som One Piece eller Naruto. Men trots detta så är det en otroligt detaljerad serie som visar delar av den fornnordiska mytologin och olika vikingar. Våldsamt, blodigt och naket är ledorden. Och en underhållande mix blir det.

Vidare har denna serie många bra skådespelare som gör rösterna till karaktärerna, inte minst Peter Stormare, vilket är kul som svensk att se.

Den första säsongen av "Twilight of the Gods" finns nu att streama på Netflix.