The Alienist (2018) - Avsnitt 1-5
The Alienist är en generisk kriminalare med potential.
Från skaparna Hossein Amini (Drive, The Snowman) och Cary Joji Fukunaga (True Detective) med flera kommer nu The Alienist. Tv-serien är producerad av TNT men släpps i dagarna på Netflix i Sverige. Vi på Filmtopp har fått tagit del av de första fem avsnitten som inte direkt imponerar men som ändå lämnar mersmak.
New York, 1800-talets slut. Reportern John Moore går samman med psykologen Laszlo Kreizler för att utreda en serie mord på prostituerade pojkar. Polisen hittar snabbt en misstänkt som de flesta anser måste vara den skyldige. Moore och Kreizler är emellertid av en helt annan åsikt. Till en början är de ensamma om just denna åsikt, men med lite övertalning lyckas de sätta ihop ett team vars gemensamma mål är att hitta den riktige mördaren. Tillsammans utvecklar de ett helt nytt sätt att lösa brott på, vilket bland annat innefattar gärningsmannaprofilering samt användning av fingeravtryck.
Med tv-serier som Mindhunter och Manhunt: Unabomber fortfarande färska i minnet känns det grundläggande temat i The Alienist igen. Den största skillnaden är att handlingen är förflyttad hundra år bakåt i tiden, men i övrigt är serien stöpt ur samma form som ovan nämnda exempel. Turligt nog är The Alienist en välgjord, välspelad och spännande produktion. Det tar visserligen några avsnitt innan mitt intresse fångas på riktigt men efter det femte avsnittet, halvvägs igenom den första säsongen, är jag mycket spänd på att se hur (eller om) de löser fallet med de mördade pojkarna.
En annan tv-serie jag hittar stora influenser från i The Alienist är Steven Soderberghs The Knick. Först och främst så är miljön i stort sett den samma, det vill säga New York i slutet av 1800-talet. Sedan har vi även grejen med att vi får bevittna en bransch som är mitt uppe i en historisk förändringsfas. I The Knick är det revolutionerande ny forskning inom läkekonsten medan det i The Alienist gäller intåget av nymodigheter inom brottsutredning. En annan sak som stärker kopplingen mellan dessa två serier är den moderna elektroniska musiken som hörs i bakgrunden, även om den inte står ut lika mycket i The Alienist som i The Knick.
Skaparna av The Alienist verkar med andra ord ha lånat ganska friskt både från höger och vänster, men trots det tycker jag ändå den kan stå på egna ben. Mycket tack vare starka rollprestationer, främst från Daniel Brühl. Det tar visserligen några avsnitt att riktigt komma in i serien och handlingen är lite väl standard så betyget blir inte mer än medel. Men den har absolut potential att höja sig ett snäpp om den tar sig lite under säsongens fem avslutande avsnitt.