Snowpiercer

Snowpiercer (säsong 1)

  • 10 x 60 min
  • Sci-fi, Action
  • Netflix
Uppdaterad 27 maj 2020 kl. 20:53 | Publicerad 22 maj 2020 kl. 20:00
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Snowpiercer, Sci-fi, Action, Daveed Diggs, Jennifer Connelly

Om du gillar filmer eller serier som handlar om hur folk hanterar en postapokalyptisk värld, så finns det få titlar som är lika genomgående underhållande som klassresan på tåget ”Snowpiercer”.

  • Skapare:
    Graeme Manson, Josh Friedman
  • I rollerna:
    Daveed Diggs, Jennifer Connelly, Mickey Summer m.fl.

Om du tycker dig känna igen titeln ”Snowpiercer” så beror det troligtvis på att Bong Joon Ho (Parasite) släppte en långfilm baserad på samma grundmaterial redan 2013, då med Chris Evans och Tilda Swinton i huvudrollerna. Bong Joon Ho är nu visserligen involverad i Netflix-adaptionen i form av producent, men i övrigt har de två adaptionerna inget med varandra att göra (även om de givetvis handlar om exakt samma sak).

Handlingen i Snowpiercer kretsar kring ett 1001 vagnar långt supertåg, vid namn (just precis) ”Snowpiercer”. Efter att mänskligheten praktiskt taget förstört vår planet genom global uppvärmning bestämmer man sig för att låta några forskare försöka kyla ned planeten, men de råkar tyvärr istället sänka genomsnittstemperaturen så brutalt att om du befinner dig utomhus utan skyddskläder så dör du inom loppet av någon sekund.

Oönskade "släpåkare" rubbar balansen.

Snowpiercer
Foto: Netflix.

Lyckligtvis fanns det en man som förutsåg det stundande problemet och därför konstruerade ett tåg, som skulle fungera som en slags ark, där delar av mänskligheten kunde leva vidare i väntan på att planeten skulle kunna värmas upp igen. Planen var att finansiera bygget genom att några av världens rikaste snobbar kunde skjuta till en obscen slant för att få en plats i tågets första klass — och på så sätt kunna fortsätta leva vidare i ett liv av lyx och överflöd. I andra klass placerades några nyckelkompetenser, som läkare, forskare och liknande medan en tredje klass slapp betala för sig innan avresan, men istället förväntades arbeta på tåget med alla livsnödvändiga sysslor.

När katastrofen var ett faktum stormades däremot tåget precis innan avgång och 400 ”släpåkare” tog sig in i tågets bakre del, utan att varken ha betalat för sig eller skrivit på något avtal om att arbeta för att få behålla sin plats. Den planerade och noga uträknade ”balansen” mellan de olika klasserna på tåget kastas här omkull. Vilket samtidigt är när vi tittare släpps in i handlingen, sju år efter avfärd plockas nämligen släpåkaren Andre Layton (Daveed Diggs) plötsligt fram till första klass, där ett mord behöver utredas… och han råkar, passande nog, ha varit mordutredare i världen innan nedfrysningen.

Intressant upplägg som vi gärna ser mer av.

Själva premissen för Snowpiercer är väldigt intressant i sitt upplägg och man lyckas på ett bra sätt bygga upp Andre Layton som karaktär, särskilt i sitt möte med Melanie Cavill (Jennifer Connelly), som företräder tågets skapare och för hans talan som ”tågets röst” i högtalarsystemet. Mordmysteriet varvas med diverse tågrelaterade problem, men i grunden är det givetvis klassystemet som hamnar i fokus — där en liten klick megarika skålar med fina viner medan de längst bak i tåget precis bestämt sig för att sluta med kannibalismen.

"Snowpiercer" kommer knappast vinna några priser för varken manus eller något annat heller för den delen. Men det är en serie som vet precis vad den vill vara och hur den vill underhålla oss. Det råder ingen tvekan om att den breda massan lär uppskatta serien — och jag vill personligen gärna se fler säsonger, vilket måste anses vara ett mer än godkänt betyg.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL