This Is A Robbery: Världens största konstkupp
En frisk fläkt i true crime-genren.
Äntligen ger Netflix även konstentusiaster en chans att tappa hakan och rysa till, genom att släppa en nervkittlande dokumentär om världens största konstkupp – ett mysterium som fortfarande är lika olöst som när det bedagade sig för trettio år sedan.
Hur säkerhetsvakten på The Isabella Stewart Gardner Museum i Boston resonerade när han släppte in två okända män den där natten för trettio år sedan kan vi bara spekulera i.
Var det för att de var utklädda till poliser? Var han själv inblandad i brottet? Eller var det på grund av det faktum att han, iklädd "tie dye" och hög på syra, peppade inför morgondagens Grateful Dead-konsert och inte riktigt var vid sina sinnens fulla bruk?
Ingen vet säkert, men resultatet skulle bli ödesdigert.
Morgonen därpå hittas han fastbunden i det spektakulära byggets underjordiska tunnlar, och än mer chockerande är att de två utklädda männen har stulit några av världens mest berömda konstverk. I en och en halv timmes lugn och ro ska de ha vandrat runt i det anrika museet och, anmärkningsvärt nog, skurit ut ovärdeliga tavlor ur deras ramar.
Har du någonsin funderat på varför en Rembrandt hänger i din avlägsna släktings källare så är det dags att du vaknar till, för såhär trettio år senare så är tavlorna fortfarande på villovägar.
"This Is A Robbery: Världens största konstkupp" är något så uppfriskande som en true crime-dokumentär som inte behöver ägna sig åt slafs, mord och blod för att lyckas bli spännande.
Den som har åtminstone en gnutta intresse för konst kommer ändå att dras in i berättelsen som ramas in av mysteriet kring vad som egentligen hänt med dessa svindlande vackra målningar.
MER LÄSNING: Tips på nya filmer på Netflix
Utredningens många spår utforskas och vi introduceras till en värld som dokumentärjunkies kanske inte är särskilt bevandrad i och sällan får möta. Istället för genrens typiska Jeffrey Dahmers och Ted Bundys så bekantas tittaren istället med den initialt misstänkte Myles Connor – en notorisk konsttjuv bevandrad i österländsk filosofi och som beskrivs ha en intelligenskvot på MENSA-nivåer.
Vi får också följa FBI:s högintressanta maffiaspår, som anses angeläget efter att den undre världen fått reda på att stulna mästerverk kan fungera som frikort från landets fängelser. Är du på väg att bli fängslad för livet? Peka ut var Rembrandts "The Storm on the Sea of Galilee" finns, så kan du gå fri.
Det är tydligt från första början att tavlorna fortfarande finns därute, någonstans, så att serien på fyra avsnitt inte leder till någon form av upplösning är alltså inte någon överraskning. Det kan dock vara värt att beakta om man funderar på att ge sig in i Netflix-dokumentären och har svårt för öppna slut.
Själv tycker jag att det faktumet ger serien en extra spänst och jag eggas igång ordentligt av tanken på hur dyrgriparna någon gång kanske kommer att upptäckas i en katakomb, eller en avliden miljardärs villa, för att slutligen få hitta hem till de tomma ramar som fortfarande hänger på The Isabella Stewart Gardner Museum.
Samtidigt anser jag att serien saknar det där lilla extra som skulle kunna göra den till något helt banbrytande. Den bryter redan ny mark genom att behandla det ämne som den gör, men efter det första avsnittet faller den in i gamla spår.
RELATERAT: Streama gratis dokumentärer hos Filmtopp
Det är talking heads-intervjuer från journalister och utredare, och lösa, röriga maffiatrådar som vävs på samma sätt som vi sett tusen gånger tidigare, vilket gör att själva utredningen tar allt mer plats och konsten får ta ett steg tillbaka. Det kanske är någonting gemene true crime-tittare uppskattar, men jag hade gärna sett att This Is A Robbery: Världens största konstkupp – givet det ämne serien behandlar – gjorde det med än mer värdighet.
Här fanns någon form av chans att blanda in konsthistoria, måla med mer emotionella penseldrag från de inblandade och använda vackrare miljöer, musikstycken och bilder, än tomma kontorslokaler och nyhetsrum. Ja, helt enkelt knuffa genren mer åt den finkulturella sfär som serien ändå snuddar vid. Istället får vi något som vi redan sett förut, men med annat stoff i bakgrunden. Serien vänder sig uppenbarligen hellre till true crime-fantasterna än konstfantasterna.
Nåväl, spänningen finns där och den som vill möta de annalkande vårkvällarna med lite nerv ska förstås inte missa This Is A Robbery: Världens största konstkupp, som trots allt gör jobbet.