His Three Daughters (2024)

Recension: His Three Daughters (2024) – högt betyg till Netflixfilmen

• 1 tim 41 min
Oskar Pettersson
Uppdaterad kl. 21:21 | Publicerad 22 september 2024 kl. 14:00

Inbjudande och omslutande systerdrama

Ibland är döden det som krävs för att väcka liv i det vi trodde gått förlorat. Hur pretentiöst och motsägelsefullt det än må låta så är det just det som uppvisas med finstämd effekt i systerdramat ”His Three Daughters”.

Azazel Jacobs
    Azazel Jacobs
    Carrie Coon, Natasha Lyonne, Elizabeth Olsen m.fl.

När deras pappa ligger för döden blir dennes lägenhet samlingsplatsen för systrarna Katie (Carrie Coon), Rachel (Natasha Lyonne) och Christina (Elizabeth Olsen), som efter många år av sporadisk kontakt slutligen befinner sig under samma tak igen. I dagarna som leder upp till hans ofrånkomliga frånfälle behöver vård ges, diverse affärer ordnas upp och dödsrunor skrivas, obekväma göromål, som i sin tur kommer föra upp outtalat gammalt groll dem emellan till ytan.

Stillbild ur His Three Daughters
Natasha Lyonne som Rachel i "His Three Daughters". Foto: Netflix

Djupt rotad familjeproblematik flyter upp till ytan

Filmen, skriven och regisserad av Azazel Jacobs, är en högst familjär och intim liten historia som nästan uteslutande äger rum inom fyra väggar, något som förhöjer känslan av en oundviklig och pyrande kollision. Katie, den äldsta av de tre, är den som instinktivt tar sig an rollen som matriark, medan den mer bekymmersfria Rachel, som levt med och tagit hand om pappan under lång tid, lever ett liv med betydligt lösare tyglar samtidigt som den yngsta systern, Christina, är den fogliga småbarnsmamman som förespråkar lugn och fred var det än behövs.

När nu deras vägar återigen korsas blir det snabbt tydligt att det finns en knepig och djupt rotad familjeproblematik som tidigare gömts undan, skjutits åt sidan och blundats åt, men som nu inte har något annat val än att flyta upp till ytan och konfrontera de tre, vare sig de vill eller ej.

"His Three Daughters" är en småskalig film i ordets bästa bemärkelse

Det krävs ingen magister i filmvetenskap för att förutse att vad som börjar som en bister och till viss del förbittrad relation systrarna emellan så småningom kommer omvandlas och utvecklas till något sundare, mer försoningsfullt av deras pappas kamp mot döden. Som tur är sköts dessa tunga teman vare sig onödigt allvarsamt eller sentimentalt, utan lyckas hålla en alldeles lagom balans av innerlighet och nedtonad humor när löken som är deras komplicerade relation sakta skalas av.

Fr.v. Elizabeth Olsen, Natasha Lyonn och Carrie Coon. Foto: Netflix.

Filmens dialogdrivna handling kombinerat med dess geografiska begränsning bidrar till en väldigt ”pjäsig” karaktär som sannerligen tillåter våra tre skådespelare att skina. Tålmodigt och ömsint behandlas frågor om döden och de obesvarade frågor som medföljer därifrån, strösslat med ett avslutande ögonblick av regelbrytande drömlogik som både överraskar och berör.

His Three Daughters är en småskalig film i ordets bästa bemärkelse. Konflikterna som uppstår, känslorna som yttras och insikterna som landar hålls nedtonade och verklighetsförankrade på ett sätt som minskar avståndet mellan skärm och publik.

"His Three Daughters" finns nu att streama på Netflix. Filmen har hyllats som en av streamingtjänstens bästa.