Lucifer (säsong 6)

Lucifer (säsong 6)

• 10 x 45 min
  • Drama, Fantasy
10 september 2021 kl. 13:09

Ett värdigt avslut för ”Lucifer”-fansen

Efter att ha överlevt två officiella nedläggningar, så har vi kommit fram till slutet av ”Lucifer” en gång för alla. Den sista säsongen är långt ifrån den bästa, men samtidigt ett både värdigt och passande slut för seriens många hängivna fans.

Tom Kapinos
    Tom Ellis, Lauren German, D.B. Woodside, Lesley-Ann Brandt m.fl.

När skaparna bakom Lucifer skrev manuset för den andra delen av den femte säsongen så gjorde man det som om det vore seriens allra sista. Vilket exempelvis var varför en av skådespelarna bakom en av seriens större karaktärer bad skaparna om att ta ut svängarna rejält och ha ihjäl karaktären, det skulle kunna ge oss ett både känslosamt och häftigt slut — med en känsla av att nästan vad som helst kunde hända.

Innan inspelningarna hann dra igång av det man då trodde var slutet, så gjorde däremot Netflix en helomvändning och beslutad sig för att ge Lucifer en sjätte säsong och tio ytterligare avsnitt för skaparna att knyta ihop berättelsen på. För de mest hängivna fansen får vi nu med andra ord chansen att se även avsevärt mindre utkastade trådar från de tidigare fem säsongerna, få fina avslut. Utöver den sista säsongens största övergripande tema, så är det för min egen del skönt att få se hur Ella exempelvis får ta ordentligt med plats i den sista säsongen.

Men vi får samtidigt trampa lite vatten här och var när vissa avsnitt (och ett i princip ett helt när vi närmar oss slutet) kastar mängder med gamla referenser omkring sig… mest för att vi liksom ska börja känna oss nostalgiska inför det faktiska slutet som kommer närmare för varje avsnitt. Jag vill däremot inte avslöja exakt vad som händer i inledningen av säsongen, vilket sedan får Lucifer Morningstar och Chloe att tvingas utreda några nya mysterier… trots att de officiellt slutade som polis och poliskonsult i förra säsongen (som givetvis var ett passande och emotionellt slut då).

Den råder däremot ingen tvekan om att det tittarna verkar ha uppskattat mest under föregående säsonger, den övergripande och underhållande/skämtsamma ”tonen” med vissa mer eller mindre gripande inslag, är lika närvarande som vanligt även i den här avslutande säsongen.

Det känns däremot inte som att det hade varit några större svårigheter att kapa åtminstone två avsnitt, för att kunna servera en lite tajtare berättad historia. Men om man har följt ”Lucifer” så här långt, så misstänker jag att de många nostalgiska referenserna och tillbakablickarna faktiskt kommer att uppskattas… så avslutet känns trots allt väldigt värdigt på det stora hela.