Recension: Leave the World Behind (2023) – stjärnspäckad thriller på Netflix
Apokalyptisk thriller som tar ut svängarna
”Så är det världen tar slut. Inte med en smäll, utan till tonerna av Friends-introt.” Den parafraseringen av T.S. Eliots klassiska citat står Netflix mycket underhållande men något överfyllda domedagsthriller "Leave the World Behind" för.
Amanda (Julia Roberts) och Clay (Ethan Hawke) är ett New York-par trivsamt förankrade i den amerikanska övre medelklassen. För att komma bort från allt folkvimmel bestämmer Amanda en dag att de, tillsammans med sina två barn, ska åka i väg på en spontan weekend då hon hittar ett rymligt och lyxigt hus att hyra bara några timmars bilfärd från stan.
Stillsam, naturskön och avkopplande – deras lilla ”getaway” tycks vara precis vad familjen behöver fram tills att alltmer mystiska företeelser börjar inträffa. Vad som börjar med en svajig internetuppkoppling eskalerar så sakteliga till något som liknar ett nationellt strömavbrott med implikationer större än vad någon kunnat tänka sig – en av dem att husets ägare (Mahershala Ali) och hans dotter (Myha’la Herrold) plötsligt knackar på dörren med motiv som känns långt ifrån tydliga.
En psykologisk katt- och råttalek
Ursprungligen som en bästsäljande bok av Rumaan Alam har denna ”techpokalyptiska” berättelse nu adapterats av Sam Esmail (skaparen bakom Mr. Robot) i vad som känns som en alldeles förträfflig förening. Leave the World Behind gör allt i sin makt för att skrämma upp tittaren över vårt samhälleliga beroende av teknologins allomfattande makt och rädslan som medföljer när den plötsligt tas ifrån oss, och gör så på ett popcornvänligt och självsäkert sätt.
Den på förhand redan starkt lysande rollistan ges verkligen utrymme att skina då det ofrivilliga sammanförandet av de två familjerna dukar upp för ett hårt åtvridet kammarspel där atmosfären dem emellan ständigt ligger som en tung filt. Vem har ädla motiv? Hur nära apokalypsen måste man komma för att lura fram människors sanna fördomar om varandra? Frågor likt dessa bollas runt med stor framgång mellan våra fyra huvudrollsinnehavare via en njutbar och psykologisk katt- och råttalek som leder genom filmen.
Mångfacetterad – på gott och ont
En paranoiadriven apokalyptisk thriller som med en dos svart humor avhandlar frågor om klass- och ras förhållanden inte helt olik Jordan Peeles Get Out. Esmail gör ett förnämligt jobb med att ständigt hålla mysteriet vid liv för sin publik när vi förirrat söker svaret på den stora frågan; vad är det egentligen som pågår?
Med en speltid som klockar in närapå två och en halv timma förtjänar regissören beröm för hur återhållsamt och kittlande han undanhåller filmens hemligheter utan att det för den delen känns utdraget eller onödigt missledande. Ständigt nära till hands har han ett flashigt och desorienterande kameraarbete som kanske inkasserar några coolhetspoäng, men tar lite väl stor plats i berättandet och till väldigt lite nytta.
Filmen vill flika in i samtalet gällande en rad ämnen och kanske att denna soppa, god som den må vara, hade gynnats av en eller två färre tematiska kockar för att uppnå någon varaktig effekt på sin publik mer än den fingerpekande, spänningsfyllda och smått flinande domedagsprofetia som serveras.
"Leave the World Behind" har premiär på Netflix 8 december.