Hustle (2022)
Blod, svett och tårar fälls i godhjärtat sportdrama
”If it ain't broke, don’t fix it” tycks vara mottot för Netflix basketdrama "Hustle". En traditionell och ocynisk jakt efter svårnådda drömmar, som med Adam Sandler vid pennan bockar av Rocky-klyschorna på ett konventionellt men framgångsrikt vis.
Parningen av Adam Sandler och Netflix har under de senaste åren varit en svårbedömd kombination. Medan filmer som The Ridiculous 6 och Sandy Wexler fick världen att unisont inta fosterställning i ren förnekelse från vad de precis beskådat, har streamingjätten å andra sidan också visat upp hans genuina och ofta gömda skådespelartalang i Uncut Gems och The Meyerowitz Stories. En blandad kompott som håller publiken på helspänn inför vilken Sandler vi kommer att få se härnäst.
Hustle är en lagom charmig och som tur är, Rob Schneider-befriad ”rags to riches”-berättelse om högt flygande basketdrömmar. Sandler tar sig här an rollen som en skäggig NBA-scout på dekis, vars kärlek till sporten återigen väcks till liv tack vare synen av en helt oupptäckt förmåga vid namn Bo Cruz (Juancho Hernangómez) på Madrids bakgator.
I filmen får vi sedan följa Stanley Sugerman (Sandler) och Bo i deras gemensamma uppdrag att, mot alla odds, ta sig till basketvärldens absoluta finrum, NBA. I sant sportfilmsmanér kommer hinder behöva övervinnas, tvivlare motbevisas och såväl blod, svett som tårar att fällas.
Autentiskt men inte särskilt nytänkande
Tack vare LeBron James i en producentroll har filmen lyckats få imponerande tillgång till en mängd av basketvärldens tyngsta namn från såväl på som utanför planen. En drös världsstjärnor dyker upp i flera viktiga biroller, vissa som sig själva, och andra som fiktiva spelare och agenter. Den basketintresserade kommer exempelvis känna igen filmens huvudrollsinnehavare Juancho Hernangómez från hans dagsjobb som forward i NBA-laget Utah Jazz, men som nu testar på giget som skådespelare.
Valet att rollsätta icke-skådespelare likt Hernangómez blir i filmen något av ett tveeggat svärd. På plussidan ger det filmens många match- och träningssekvenser en välbehövlig autenticitet, något som så ofta går förlorat i andra sportfilmer där icke-atleter ska försöka efterlikna en idrottsutövare av absoluta världsklass.
På minuskontot innebär det däremot att när dramatiskt skådespel utanför sidlinjerna efterfrågas blir det, trots fullgott försök från Hernangómez sida, tyvärr uppenbart att det inte är en professionell skådespelare vi ser framför oss, något som tar ifrån filmen sin dramatiska tyngd och effekt.
Hustle, med Jeremiah Zagar (We the Animals) i registolen, har inga intentioner av att återuppfinna genren av sportfilmer där de många troperna är cementerade ända sedan Rocky sträckte upp händerna i skyn till tonerna av Eye of the Tiger. Istället hänger sig filmen stenhårt åt desamma på ett sätt som lär överraska få, men som nog heller inte hade för avsikt att göra det. Hustle är en tvättäkta ”botten-till-toppen”-historia där en livslång dröm jagas mot alla odds, och där träningsmontagen är både många, svettiga och stundom inspirerande.
Med det sagt har denna underdog-film ett gott hjärta och en perfekt dos humor och charm som passar alldeles utmärkt för en lite mer lågmäld Sandler med glimten i ögat och ett hjärta av guld, som likt sin spanske adept också har något att bevisa gentemot dryga rikemanssöner till klubbägare och förstå-sig-påare.
"Hustle" går nu att streama på Netflix.