Glass Onion: A Knives Out Mystery (2022)
Mord och intriger på det mest popcornvänliga sättet
Efter dundersuccén med första ”Knives Out” är nu den excentriska detektiven Benoit Blanc tillbaka för att lösa ännu ett förbryllande och hejdundrande mordmysterium i vad som får ses som ännu en fullträff för regissören Rian Johnson.
Vi var många som inte kunde hjälpa annat än att bli totalt medryckta av Knives Out och dess intrikata och sprudlande mordgåta när det först begav sig 2019. Underfundig, rolig och full av energi och noggrannhet omfamnade den allt vad klyftig filmunderhållning kan vara när den är som bäst.
När Netflix nu spänt musklerna och satsat hutlösa summor på att göra filmen till en filmserie är förväntningarna plötsligt högre, bågen mer spänd och publiken mer på sin vakt inför vad som komma skall. Trots detta lyckas Rian Johnson replikera framgångsreceptet utan att det för den delen känns återvunnet eller idéfattigt.
Benoit Blanc är tillbaka med klang och jubel
Det nya mysteriet inleds med att fem vitt skilda individer tillhörandes samma brokiga vänskapsgäng får skickat till sig en låda, som efter en serie pussel och klurigheter visar sig innehålla en inbjudan från techmiljardären och deras gemensamma vän Miles (Edward Norton) till hans privata ö utanför Grekland. Vad som väntar där är en mordisk lek som från början endast var tänkt som teoretisk, men som kommer visa sig bli oerhört verklig under helgens gång. Allt detta kommer överses av Daniel Craigs scentuggande detektiv Blanc, som även han mystiskt fått en inbjudan till detta spektakel.
Den digra rollbesättningen innehåller förutom Craig och Norton (plus ett par ögonbrynshöjande cameos) bland annat Kathryn Hahn, Leslie Odom Jr., Janelle Monáe, Kate Hudson och Dave Bautista, och de får alla representera sin egen lilla klick av vår tragikomiska samtid.
Bautista ser vi som en förvuxen Joe Rogan-figur som på sin Youtubekanal förespråkar vapen och tveksamma hälsotillskott, Hudson i rollen som den diviga supermodellen med en plump förkärlek att uttrycka sig problematiskt på sociala medier, och Hahn som den uppåtgående politikern som lyssnar mer på sina förmögna donatorer än sina väljare. Karaktäriseringar likt dessa blir ofta smått parodiska men fungerar alldeles utmärkt ur ett underhållningssyfte.
Ändra aldrig ett vinnande koncept
När mystiken så sakteliga tätnar får vi följa detektiv Blanc när han, med ljus och lykta, försöker lista ut vem den skyldiga kan vara. Precis som i första filmen lyckas Johnson ständigt hålla sin publik på helspänn, ivrigt gissande inför nästa avskalade lager i berättelsen. Små säd av mystik, ledtrådar och personliga vendettor placeras diskret och ofta skrattframkallande för att senare komma tillbaka i handlingen på både innovativa och välorkestrerade sätt.
Filmens mastiga speltid fullkomligt flyger förbi medan tittaren storögt försöker hinna före karaktärerna med att lösa denna soldränkta mordgåta. Glass Onion är en pulshöjande, snabbfotad och emellertid löjlig (men vad gör det?) ”who-dunnit” som visserligen följer samma mall som sin föregångare – men gör så på bästa tänkbara sätt.
När den efterlängtade upplösningen till slut nås görs det kanske inte riktigt med samma finess och kirurgiska precision som i första filmen, mycket till följd av att alltför mycket energi läggs på att hamra in ett ”eat the rich”-budskap väl tydligt och utan något större syfte. Trots detta fråntas ändå relativt lite av den njutbara berg-och-dalbana som var vägen fram dit, och jag ser sedermera redan fram emot det pussel av mord och intriger som väntar härnäst för detektiv Blanc.
”Glass Onion: A Knives Out Mystery” har premiär på Netflix 23 december.