Genombrottet (säsong 1) – svenska kriminaldramat på Netflix saknar djup
Segt kriminaldrama baserat på verkliga händelser
Genombrottet handlar om utredningen av dubbelmordet i Linköping 2004. Det är en segt berättad historia, som dock vägs upp en smula av bra skådespelare.
"Genombrottet" är ett kriminaldrama baserat på verkliga händelser. På morgonen den 19 oktober 2004 mördades en åttaårig pojke och en 56-årig kvinna i ett bostadsområde i Linköping. Till en början såg det ut att bli en enkel brottsutredning. Trots idoga ansträngningar från utredaren John Sundin (Peter Eggers) förblir mordet ett öppet fall i sexton år. Brottsutredningen blev anmärkningsvärd som den största i svensk kriminalhistoria efter Palme-utredningen.
Segt kriminaldrama
"Genombrottet" är en miniserie i fyra delar. Det känns som att detta lika gärna hade kunnat vara en långfilm. Det finns en hel del outnyttjad potential här. I ett kriminaldrama vill i alla fall jag se utredningen fortskrida. I en scen plockar Sundin fram pärmar på måfå ur en hylla, där varje pärm innehåller uttömmande information om olika aspekter av utredningen. Vi får dock inte faktiskt se vidare mycket utredande efter det första avsnittet.
Seriens andra halva fokuserar på DNA- och släktforskning, vilket skulle bli en nyckel i utredningen. Släktforskaren Per (Mattias Nordkvist) kämpar med att få alla pusselbitarna på plats. Per är uppenbarligen mycket kunnig, och kallas till och med geni vid ett tillfälle. Trots att han, med enkla ord, förklarar hur han jobbar vid flera tillfällen, är det inledningsvis svårt att förstå hur han faktiskt arbetar. Även här finns det potential för fördjupning. Istället får vi väldigt många scener där Nordkvist bläddrar bland papper, sitter framför en datorskärm eller duttar med små papperslappar.
I recensionen för "Slutet på sommaren", som hade premiär för ett par veckor sedan, skrev jag att jag länge har haft svårt för svenska kriminaldramer. Detta beror främst på att jag ofta tycker att de kan vara sega och lite småtråkiga. Slutet på sommaren var dock en riktigt bra och tät serie, som var en av mina favoritserier förra året. Det var en serie som fick mig att ompröva min omställning till genren. Genombrottet bekräftar mina tidigare fördomar; det är en serie som är seg och småtråkig.
Bra skådespelare
De kompetenta skådespelarna gör dock mycket för att väga upp det tunna manuset och den sega regin. Eggers gör ett bra jobb i huvudrollen som den frustrerade utredaren Sundin, som brinner för att finna svar. Han har bra bollplank i bland annat Jessica Liedberg och Jonatan Rodriguez, som spelar två av hans kollegor.
Seriens absolut starkaste scener är de där Sundin möter de anhöriga till mordoffren. Bahador Foladi, som spelar den mördade pojkens pappa, sticker ut som en favorit bland prestationerna. Det är fy skam att vi inte kunde få följa familjerna mer. Mindre duttande med lappar och mer Foladi, hade jag sagt om jag varit producent för serien. Men nu är jag ju inte producent, utan recensent.
Om ni är intresserade av true crime, kanske ni kommer få ut något av denna serie, men jag tror inte det, eftersom det saknas djup. Genombrottet kanske kan vara något för er som gillar svenska deckare, men jag känner mig osäker även där. Slutet på sommaren visade mig hur bra svenska kriminaldramer kan vara. Genombrottet visade mig slätstrukna de kan vara.
”Genombrottet” har premiär på Netflix den 7 januari.