6 Underground (2019)

6 Underground (2019)

  • 2 tim 7 min
  • Action
  • Netflix
Uppdaterad 04 januari 2020 kl. 12:25 | Publicerad 14 december 2019 kl. 20:00
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Totalt Bayhem? Yup. Här sparas det förstås inte på krutet.

Om man inte är någon, så kan man heller inte förlora något. Ryan Reynolds leder ett team av så kallade 'spöken' - de har utraderat sina vanliga liv för att hänge sig till att vara livs levande superhjältar. Vardera medlem är döpt till en siffra och tanken är att de solidariskt ska kämpa för en bättre värld, men självklart ska man samtidigt använda våld och coola skyskrapor som sin lekplats. Bakom spakarna hittar vi allas vår explosionskung Michael Bay i en till Netflix-satsning som lockar välkända regissörer till sin streamingtjänst.

  • Regi:
    Michael Bay
  • Manus:
    Rhett Reese, Paul Wernick
  • I rollerna:
    Ryan Reynolds, Mélanie Laurent, Manuel Garcia-Rulfo, Ben Hardy m.fl.
6 underground michael bay
"6 UNDERGROUND" (2019). Foto: Netflix

De första cirka 20 minuterna av 6 Underground är adrenalin nedsmält och uppmålat på ett filmband. Ett intensivt bilrace genom italienska Florens klassiska gator som går så snabbt att ögonen knappt hinner med. Det räcker inte med det som sker på asfalten utan det ska också klättras på de anrika byggnaderna i sann Assassins Creed II-anda. Hade jag inte vetat vilken film jag tittat på hade jag trott att det var en ny film i den oändliga Fast & The Furious-serien. Mycket på grund av den skrikigt gröna bilen som vårt gäng slirar runt i.

https://www.youtube.com/watch?v=YLE85olJjp8

Kort in i filmen blir det däremot klart - det är Michael Bay som regisserat. Det är en riktigt flottig tårtbuffé av allt som Bay kännetecknas av. Snabba klipp, korta dialoger, och självklart explosioner; lika många logiska som ologiska. Det är solnedgångar, siluetter och ultravåld i slow motion. Jag försöker räkna helikoptrar, men tappar räkningen någonstans efter en halvtimme. Han rakt av skryter med sin höga budget, i var och varannan scen är det produktplaceringar och häftiga effekter.

Storyn då? Nja, inget a-Bay-zing utan den kan knappt förnimmas i den täta röken från alla explosioner. Teamet av spöken är helt okej, men som vanligt blir det inget djup utan det är yta och stereotyp efter stereotyp. När väl eftertexterna med den tunga basmusiken slocknat kommer jag ihåg de dyra specialeffekterna, men knappt något annat.

Se vår lista över årets bästa filmer!

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL