Who Is America

Who Is America? (avsnitt 1, 2018)

  • 7 avsnitt á 30 min
  • Komedi
  • HBO
Eric Diedrichs
02 december 2019 kl. 17:52
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Sacha Baron Cohens USA-satir pendlar mellan att vara genial och idiotisk.

Sacha Baron Cohen är aktuell med en ny serie tillgänglig på HBO Nordic. Vi har sett det första avsnittet som pendlar mellan att vara träffsäkert och flamsigt, genialt och idiotiskt.

  • Manus:
    Sacha Baron Cohen
  • I rollerna:
    Sacha Baron Cohen
Sacha Baron Cohen står framför den amerikanska flaggan i en poster till Who Is America?.
Foto: HBO Nordic.

I det första avsnittet av Who Is America? möter vi fyra karaktärer signerade satirvärldens okrönte kameleont, Sacha Baron Cohen. Först får vi stifta bekantskap med överviktige Billy Wayne Ruddick, som diskuterar Obamacare med den före detta demokratiske presidentkandidaten Bernie Sanders. Även om det är hyfsat underhållande känns det mest som en mjukstart, särskilt med tanke på att Cohen främst tycks fokusera på att göra en ”korkad republikan” snarare än att få ut något konkret budskap.

Den andra karaktären, Dr. Nira Cain-N’Degeocello, är väl medveten om sin position som vit och privilegierad cis-man och ber snabbt om ursäkt för sin blotta existens. Här äter han middag med ett konservativt par och drar ut svängarna när det kommer till könsrollerna. Även om det bjuds på en hel del skratt, är det förvånansvärt intetsägande och Cohen lyckas varken driva med vänsterliberaler eller republikaner.

Sachas tredje figur, Rick Sherman, är en före detta fånge som under isolering upptäckt att han har en unik talang för att skapa konst med hjälp av diverse kroppsvätskor; här ska han visa upp sina alster för en galleriägare. För den som är bekant med Cohens tidigare arbete är den vulgära humorn knappast främmande, men likt delen med Dr. Nira, är det mest underhållande för att vi vet att den stackars galleriägaren inte är medveten om att hon blir lurad.

Möjligtvis finns här en vision om att förlöjliga en kvasiintelligent konstnärssfär. Trots att det är kul att galleristen geniförklarar honom och beskriver konstnärskapet med rappakaljan ”oxymoroniska och paradoxala juxtapositioner” för att sedan bidra till en pensel av könshår, är det rätt avslaget som politisk satir.

För mer läsning, se vår lista över årets bästa serier.

Detsamma går däremot inte att säga om den avslutande delen där Cohen, maskerad som terroristbekämparen Erran Morrad, diskuterar med den omtalade vapenrättsförespråkaren Philip Van Cleave om att beväpna skolbarn. Att Cleave nappar på betet och medverkar i en reklamvideo med syftet att sälja gosedjursklädda vapen till fyraåringar är bland det mest bisarra jag har sett. Dessutom tar Cohen frågan vidare och får gehör av aktiva kongressrepresentanter. Vuxna män överlyckliga över att någon äntligen fattar att beväpnade fyraåringar är lösningen på världens problem.

Det första avsnittet av "Who Is America?" är för ojämnt för att nå de riktigt höga betygen. Men om resten av säsongen håller samma nivå som pilotavsnittets skrämmande avslutande del, kan Sacha Baron Cohen ha skapat en modern klassiker. 

 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL