Franska filmer – dessa ska du se

Franska filmer – dessa ska du se

Edward Langert Wikström
Uppdaterad 18 februari 2020 kl. 10:02 | Publicerad 20 juni 2016 kl. 18:06

Fransoserna kan det där med film.

Franska filmer har ett orättvist rykte av sig för att vara långtråkiga och för att vara filmer som bara sofistikerade professorer och akademiker kan avnjuta. Det här ryktet går hand i hand med ryktet att alla fransmän är snobbiga och otrevliga. Detta stämmer inte heller.

en oväntad vänskap

Fransmän är några av de trevligaste människorna jag har mött och de lever inte upp till detta orättvisa och felaktiga rykte. Jag vill poängtera att det finns en skillnad mellan generella fransmän och Paris innerstadsbor.

Som utlovat erbjuder jag här och nu tips på fyra franska filmer. De är i olika i tidsepoker och handlingar men som alla delar det vackra franska språket.

36 Quai des Orfèvres (Fiender emellan, 1947)

36_quai_des_Orfevres

I denna brutala polisfilm får publiken följa den franska polisens kamp mot en grupp hänsynslösa rånare. Samtidigt pågår det en febril kamp om chefsposten för Kriminalpolisen. Med alla medel tänker polismannen Denis Klein få just den posten, och den hänsynslösa kampen inom den franska polisen vet inga gränser. Fiender emellan ger en unik inblick i den franska poliskåren. Filmens regissör Oliver Marchal arbetade som polis i 12 år.

Jean de Florette (1986)

jean-de-florette-1986-05-g

En dramatisk saga om de böljande landområdena i Provence under tidigt 20-tal, där fransmän testar sin lycka med att odla apelsin-, oliv- och citronträd under den svåra perioden efter första världskriget. I Jean de Florette får publiken följa hur nejlikeodlarna Papet och Ugolin lömskt strider mot granngården i kampen om vattenkällan. I detta historiska men fiktiva drama får publiken följa händelseutvecklingen i södra Frankrikes vackra och lockande lundar.

Filmen blev en klassisk och älskvärd produktion som nominerades till åtta Césarstatyer. Jean de Florette innehåller franska stjärnskott som Gérard Depardieu, Yves Montand och Daniel Auteuil.

Indigènes (Infödd soldat, 2006)

indigenes-2006-08-g

Filmen skildrar de algeriska, tunisiska och marockanska soldaterna som stred för Frankrike under andra världskriget. I filmen får publiken följa Saïd, Yassie, Messaoud och Abdelkader som alla tar värvning för att försvara moderlandet, som nu står under nazistisk ockupation, men det är två krig som utkämpas.

I de fria franska styrkorna utsätts de nordafrikanska soldaterna för rasism, diskriminering och koloniala fördomar, trots deras tappra strid mot nazisterna. Infödd soldat är den gripande och chockerande historien om de nordafrikanska soldaternas betydelse under andra världskriget som fick Frankrikes president att gråta. Därefter tvingade presidenten Frankrike att förbättra förutsättningarna för krigsveteraner av oberoende härkomst.

En oväntad vänskap (Intouchables, 2011)

intouchables

Detta är en av Frankrikes och världens mest älskade filmer, och för mig, en personlig favorit. En oväntad vänskap handlar om, det stämmer, en oväntad vänskap mellan två personer i Paris. När Driss, en unga man från en av Paris förorter, går på jobbintervju för att kunna söka bidrag möter Philippe, en förmögen aristokrat som är förlamad från halsen ner.

Trots deras, onekligen, annorlunda bakgrunder så klickar de båda männen och Driss blir Philippes personliga assistent. Under filmens gång kommer Driss och Philippe allt närmare varandra och lyckas hjälpa varandra utanför arbetslagarna för en personlig assistent. En oväntad vänskap blev en enorm ekonomisk framgång. Efter fyra veckor hade filmen blivit den mest sedda filmen i Frankrikes historia och är idag den mest framgångsrika icke-engelsktalande filmen i världshistorien.