En serie om föredettingarnas misär.

One Tree Hill-skådisarna James Lafferty och Stephen Colletti har skapat en serie om hur livet efter en populär TV-serie kan se ut.

James Lafferty
    James Lafferty, Stephen Colletti
    James Lafferty, Stephen Colletti, Alexandra Park, Cariba Heine m.fl.

Bästa serierna 2021

Det har gått fem år sedan den populära vampyrserien Eternal tog slut. Nu kämpar seriens huvudkaraktärer Seth och Jeremy med att ta sig vidare i karriären, men hur ska de någonsin lyckas nå samma framgångar igen?

Everyone Is Doing Great är en coming of age-historia om två 30-åringar som kämpar med att ta sig ur vampyrrollerna som gjorde dem kända i 20-års åldern. De vill fortsätta sina karriärer åt andra och mer seriösa håll, men det är svårt när alla bara ser dem som före detta vampyrer i en ungdomsserie.

James Lafferty och Stephen Colletti är skaparna bakom serien, vilket i sig är väldigt komiskt eftersom båda två blev kända i TV-serien "One Tree Hill" (där de spelade Nathan Scott och Chase Adams under flera års tid). One Tree Hill är visserligen ingen vampyrserie, men samma typ av ungdomsserie som Eternal – eller Vampire Diaries för den delen. Serier som har många säsonger och som, trots tvivelaktiga handlingar, har blivit omåttligt populära.

Everyone Is Doing Great handlar om vad som händer med skådespelarna efter en sådan serie, och kanske till viss del vad som hände med Lafferty och Colletti efter One Tree Hill. Seth och Jeremy blir igenkända överallt, fotobombade och aldrig tagna på allvar, men det är inte förrän en bit in i serien som jag på riktigt förstår deras dilemman. I början känns det mest som en serie om Seth och Jeremys bromance. Två dudes som lattjar runt och festar.

Seth och Jeremy hanterar livet efter framgångarna med Eternal (och motgångarna efter seriens slut) på olika sätt. Seth hankar på och förbereder sig för nya auditions, även om rollerna som han provspelar för endast är som "Polis nummer 3" i b-skräckisar, och Jeremy festar på och lever i ett ohälsosamt förhållande med sin fru, som han träffade på inspelningarna till Eternal.

"Skratten fastnar många gånger i halsen".

James Lafferty och Stephen Colletti. Foto: Hulu.

Det är intressant att tänka på vad som händer med populära skådespelare efter att deras populära TV-serie tar slut, men efter Everyone Is Doing Great känns tanken mest tragisk. Skratten fastnar många gånger i halsen även om serien har sina stunder av både humor och allvar. Den visar den hårda och äckliga baksidan med kändisskapet, och får en verkligen att tänka på vilket helvete skådespelare i serier som Game of Thrones och Harry Potter måste ha haft, och nog fortfarande har.

"Everyone Is Doing Great" släpps på Paramount+ när tjänsten lanseras i april, men från och med idag går den att se på Apple TV.

För mer läsning --> Scrolla vidare!