The Mandalorian (säsong 2, avsnitt 3)

• 35 min
  • Action, Sci-Fi
  • Disney+
Uppdaterad kl. 12:11 | Publicerad 17 november 2020 kl. 12:11

Actionfyllt med klassiska ingredienser.

När Mando och Baby Yodas jakt efter Jedis och fler Mandalorians fortsätter växer inte bara serien, utan även Mandos faderskap. I tredje avsnittet bjuds vi även på en hel del stormtroopers och typiska Star Wars-scener.

Bryce Dallas Howard
    Jon Favreau
    Pedro Pascal, Misty Rosas, Sasha Banks, Katee Sackhoff m.fl

Efter att ha tvingats nödlanda på en frostbelagd planet och attackerats av en armé av spindlar fortsätter Mando, Baby Yoda och passageraren sin resa. I en mer eller mindre sönderkraschat skepp tar sig trion till planeten Trask.

På planeten får Mando ännu ett tips om en Mandalorian. När det visar sig att även detta tipset var falskt, utan ett nytt försök att komma åt hans värdefulla rustning räddas han av en grupp som kan ge honom en annan kontakt. Men för att få kontakten måste han hjälpa gruppen som räddade honom.

Fint att se Mandos faderskärlek

Om förra avsnittet visade en läskigare och mörkare sidan än vad som tidigare visats upp i serien så visar veckans avsnitt upp en mer actionfylld sida med flera klassiska Star Wars-ingredienser. Veckans avsnitt, som är något kortare än tidigare avsnitt i säsongen, är ett avsnitt som bjuder på en hel del Stormtroopers, eldstrider och referenser som hårdbitna fans kommer att uppskatta. Att få se och höra en dussintal Stormtrooper-blasters skjuta hejvilt känns både efterlängtat och bekant.

En annan sida som vuxit fram under säsongens gång är Mandos faderskärlek och kärlek för seriens stora småväxta stjärna. I avsnittet når Mandos faderskap till nya nivåer och tappar nästan fattningen helt när Baby Yoda råkar illa ut. Mandos nya lite mjuka sida under den hårda beskaren är både fin och intressant. Förhoppningsvis får vi se mer av den och Baby Yoda, som förbluffande nog bara blir sötare och sötare för varje avsnitt.

Även om jag gillade förra avsnittet skarpt så är säsongens tredje avsnitt det bästa hittills. Det beror till stor del på att det är ett avsnitt som är sprängfyllt av action. Sen är det även ett avsnitt som återgår till den faktiska handlingen efter något av ett avbrott på den läskiga isplaneten. Dessutom ger avsnittet ett par hintar om var serien är på väg och vilka som kommer att dyka upp längs vägen.