The Dropout är en ny serie på Disney+

The Dropout (säsong 1)

• 8 X 50 minuter
  • Disney+
Uppdaterad 19 april 2022 kl. 05:04 | Publicerad 18 april 2022 kl. 20:04

Fascinerande berättelse återberättas skickligt

Elizabeth Holmes är kvinnan som lurade sig fram till att bli miljardär. Med miniserien "The Dropout" dramatiseras händelserna, och sättet som det återberättas på imponerar starkt på Filmtopps Jonathan Smeds.

Elizabeth Meriwether
    Michael Showalter, Francesca Gregorini & Erica Watson
    Amanda Seyfried, Naveen Andrews, Michaela Watkins, Stephen Fry, William H. Macy m.fl.

Theranos var företaget som lovade att revolutionera hälsovården. Deras nya maskin, anpassad för privat bruk hemma, skulle med endast en droppe blod kunna testa för en mängd olika underliggande sjukdomar. Dess grundare Elizabeth Holmes hoppade av Stanford, pratade om att rädda miljontals med liv och finansiärerna stod på kö. Problemet var bara att det mesta av de hon sade var lögner.

Förloppet för hur det hela kunde gå till har behandlats i podcasten The Dropout, och det är utifrån den som nu serien med samma namn släpps. Den förklarar allting i kronologisk ordning, där vi får följa med Elizabeth resa från en blyg, ung, kvinna med en dröm om att bli miljardär, till kraschen som nyligen gjorde att hon dömts på flera olika punkter för bedrägeri.

Från början var det tänkt att Kate Mckinnon skulle spela Elizabeth Holmes. Även om hon tydligen ska ha varit beredd på att spela en mer seriös roll, känns det ändå som att det var tur att det istället blev Amanda Seyfried. Hon verkar ha gjort en god research, där hennes beteende är spot on och Holmes ökänt djupa röst växer fram allt längre in i serien. Tillsammans med manuset lyckas Seyfried ge Holmes en mänsklig sida, samtidigt som den kalla och sjuka delen av hennes personlighet också är där.

För det är trots allt så att Elizabeth Holmes från början genuint tycks tro att hennes maskin ska fungera, och att den kommer rädda liv. Men i takt med att allting krånglar, i kombination med all press och andra personliga problem, läggs det moraliska alltmer åt sidan. Detta berättas på ett snyggt sätt, bland annat med hjälp av sidokaraktärerna.

När dessa personer ligger i fokuset får vi inte följa Holmes på ett intimt sätt och därmed upplevs hon enbart utifrån, där alla beslut verkar helt förkastliga. Det är de givetvis i vilket fall, men när Elizabeth Holmes personliga sida är i fokus ges ändå en viss förståelse. The Dropout är på det viset inte bara en berättelse om Theranos uppbyggnad och fall, utan också en historia om en ung person som helt går vilse och förlorar all form av moral.

Utöver Amanda Seyfried ska också Stephen Frys poträttering av Ian Gibbons hyllas. Han lyckas vara ”the voice of reason”, och tack vare honom blir det än mer tydligt hur dumma alla beslut som börjar tas av Elizabeth Holmes, och hennes partner Sunny Balwani, verkligen är.

Amanda Seyfried i The Dropout
Amanda Seyfried som Elizabeth Holmes i "The Dropout"

En större förståelse av förloppet återges

The Dropout berättar en tragisk historia på ett välgjort och respektingivande sätt. Jag kan inte hjälpa att jämföra den med The Wolf of Wall Street, även om det kanske är lite av en stretch. Bägge är historier om bedragare som lyckats bli miljardärer. Men där Martin Scorseses film snarare bara berättar alla tokiga grejer som pengarna användes till, behandlar denna serie hur det kunde bli så och de tragiska ödena kopplat till det.

Serien behandlar saker som systematiska problem i Silicon Valley, moraliska felbeslut, press utifrån, osäkerhet hos, i det här fallet, en ung kvinna och givetvis även girighet. The Dropout lyckas både ge sympati och ilska mot Elizabeth Holmes. Det är en komplexitet som helt klart gör det hela sevärt.