Recension: The Bear (säsong 3) – inte perfekt men fortfarande bäst

Emil Oscar Rasmussen
Uppdaterad kl. 21:32 | Publicerad 17 juli 2024 kl. 13:00

”En kreativ triumf”

Säsong tre av succéserien "The Bear" är här och även om den svajar aningen mer än sina föregångare är höjderna fortfarande högre här än i det mesta som finns att streama i dag.

Christopher Storer
    Jeremy Allen White, Ayo Edebiri, Ebon Moss-Bachrach m.fl.

"The Bear" säsong ett var mer eller mindre fläckfri. Säsong två hade några djupare dalar men ännu högre och ännu fler toppar. Båda av dem är fem plus-bra och jag håller dem till de senaste årens bästa serieupplevelser. Den tredje säsongen är inte en lika självklar home run som sina två föregångare, men serien fortsätter att utmana både sig själv och tittaren och det gör den till en kreativ triumf.

Resultatet är inte lika perfekt som tidigare, men om en tredje säsong av en serie som denna fortfarande försöker förnya sig själv, tänja på gränser och bevara (nästan) samma intensitet som satt den på kartan, så förtjänar den högsta möjliga betyg. Den här serien och den här säsongen kämpar till sig sina stjärnor med samma desperata jakt på förträfflighet som fine-dining-restaurangerna den romantiserar.

The Bear är, även med sin lite svajigare tredje säsong, fortfarande en av de bästa serierna som existerar.

En fantastisk serie som utmanar

I den nya säsongen av The Bear är Carmys (Jeremy Allen White) målmedvetenhet starkare än någonsin. Han omfamnar Syndneys (Ayo Edibiri) dröm om en Michelin-stjärna och presenterar en utförlig lista med "non-negotiables" för teamet – krav som ska göra drömmen till verklighet. Några av dem är självklara, medan andra är så detaljinriktade att de omöjligen kan följas utan kompromisser. Samtidigt är varje dag en ekonomisk kamp.

Resultatet blir ett tätt sammansvetsat kök där känslorna riskerar att koka över i varje litet ögonblick.

Flera av avsnitten fångar precis den känsla som fick oss att förälska oss i serien. Avsnitt två är exempelvis en så kallad "bottle episode" som (mer eller mindre) utspelar sig helt runt köksön inne i restaurangköket. Där rullar den rappa dialogen i ett, med explosiva konflikter varvat med dräpande dialog som även i ögonblick av kris får en att dra på smilbanden.

Samtidigt finns det andra avsnitt som ramar in hur serien utmanar sig själv kreativt. Öppningsavsnittet är ett typexempel och upplevs närmast som någon form av feberdröm där vi får ta del av ögonblick som format Carmy som människa och kock.

Allt går inte hem och ibland infinner sig en känsla av frustration när det nästan blir för mycket av det goda, men det är stunder man får acceptera i seriens strävan efter perfektions, för de krattar vägen för nya och outforskade höjder.

Mjölkas på gränsen till för mycket

Den tredje säsongens problem kan egentligen summeras med att den består av åtminstone två avsnitt fler än den behöver. The Bear är en serie som sticker ut med sin förmåga att fängsla tittaren i nuet – i sina bästa stunder riktas allt fokus mot det som utspelar sig framför ögonen på tittaren, utan att man behöver tänka på vart det är på väg i det långa loppet.

Nackdelen med det är att handlingen, i ett större perspektiv (de långa bågarna som löper genom hela serien och säsongerna), ibland kan upplevas som tunn. Det är okej så länge intensiteten upprätthålls, men när handlingen måste tänjas ut försvinner momentumet och en viss känsla av riktningslöshet infinner sig.

Med de tio avsnitten blir serien också lite av ett offer för sina egna ambitioner. Avsnittsantalet för en så här "tight" serie lämnar utrymme att ta ut de kreativa svängarna rejält för att fulla ut minuterna. I sin strävan efter att utmana sig själv leder det till att avsnitten spretar isär väl mycket. Ett eller två avsnitt som bryter tonen är extremt effektfullt, men när nästan vartannat avsnitt gör det, är det lätt att glömma vad som är själva hjärtat i serien.

Bristerna till trots är serien fortfarande kreativ, underhållande och intensiv nog för att fängsla från början till slut och variationen i avsnitten gör att det aldrig blir tråkigt.

Samtliga avsnitt av "The Bear" säsong 3 finns nu att streama på Disney+.