Filmtopp
Uppdaterad kl. 11:11 | Publicerad 07 september 2024 kl. 11:11

Lovande debut för Johanna Bernhardson

Filmtopps Linnéa Öqvist har sett dokumentären "Bröderna Andersson" där filmskaparen Johanna Bernhardson försöker återförena Roy Andersson med sina bröder.

Johanna Bernhardson
    Johanna Bernhardson, Roy Andersson, Ronny Andersson, Leif Andersson, Kjell Andersson

Dokumentären "Bröderna Andersson" som visades på Way Out West är en skildring av Roy Andersson (Sånger från andra våningen, En kärlekshistoria) och hans bröder. Ronny, som dog tidigt efter att ha levt ett liv i missbruk, Dokumentärfilmskaparen Kjell samt pappan till filmskaparen, Leif, som under inspelningen av dokumentären lever som sjukpensionär. Bröderna har inte haft kontakt på tio år och filmskaparen Johanna Bernhardson försöker få dem att återuppta kontakten med varandra innan det är för sent. Det som uppenbarar sig är en bakgrund av arv, klass och svårigheterna att hålla ihop en familj.

"Får många pusselbitar till hur Roys uppväxt såg ut"

Om man förväntar sig att få en inblick i den legendariske filmskaparens privatliv blir utbudet skralt. I den aspekt många är intresserade av honom, hans karriär, är det endast några få klipp vi får ta del av. Däremot får vi många pusselbitar till hur hans uppväxt såg ut och de familjerelationer som format honom. Förutom på de centrala teman ligger stort fokus på det faktum att hons pappa drack, och flera gånger får vi se hur Roy väljer att både fira och sörja med hjälp av alkohol. Något som alla bröderna vittnar om att de ärvt från pappan, om än i olika omfattning. Mest tydlig skillnad är det såklart mellan Roy och Ronny, vars öde vittnar om hur samma lott kan ge så olika utfall beroende på omgivning. Ronny var nämligen den enda av bröderna som inte fick vidareutbilda sig, medan Roy som äldsta son fick gå på filmskola.

Recension: Bröderna Andersson (2024)

"Väcker tankar och har ett vackert bildspråk"

Det som dokumentären faller på för mig är hur personlig situationen är för filmskaparen. Hon som dotter till Leif ger en blick inifrån familjen, men hennes blick i sig har också en tydlig närvaro under filmen. Hon har filmat långa scener av sig själv, agerar berättarröst och inte minst kopplat brödernas relation till sina egna barn. Den film som i titeln lovar att handla om en brödraskara lutar mer och mer åt att handla om personen bakom kameran.

Men sanningen är kanske den att brödernas situation inte är där vi hittar den den verkliga dramatiken, utan hos dem som blir påverkade av splittringen, deras familjer. Hur som helst lyckas Börderna Andersson väcka tankar och den har ett vackert bildspråk. En för det mesta lovande långfilmsdebut.

Linnéa Öqvist