Recension: Blink Twice (2024) – Filmtopp stämmer in i hyllningskören

• 1 tim 43 min
  • Thriller, mysterium
22 augusti 2024 kl. 16:00

Kravitz imponerar med thriller från privat kändisö

Vad händer egentligen ute på alla privata öar som kändisar har fester och andra tillställningar på? I Zoë Kravitz film ser allt bra ut till en början, men sakta men säkert märker man att allt inte riktigt står rätt till på tech-miljardären Slater Kings ö.

Zoë Kravitz
    Zoë Kravitz, E.T. Feigenbaum
    Naomi Ackie, Channing Tatum, Alia Shawkat, Christian Slater, Simon Rex m.fl.

Slater King (Channing Tatum) är namnet på den stora tech-gurun. Dock är det inte bara av bra orsaker som han gjort sig ett namn. Ett videoklipp på sociala medier visar hur han ber om förlåtelse och säger att han är en ny människa efter ha gått i terapi. Men när Frida (Naomie Ackie) träffar honom på en stor gala kan hon inte låta bli att slita ögonen från honom. En sak leder till en annan och plötsligt är hon och hennes vän Jess bjudna till Kings privata ö med ett gäng främlingar och snubbar som alla har kopplingar till Slater.

Där bjuds Frida, hennes vän och resten av gruppen på otrolig mat, champagne i mängder och massa andra tillbehör som tillställningar på privata kändis-öar kan tänkas bjuda sina gäster på. Till en början kan inte Frida annat än att njuta och imponeras av Slater och hans ö. Allt eftersom tiden på ön går noterar hon fler och fler märkliga saker. När hennes vän Jess (Alia Shawkat) plötsligt försvinner, utan att någon annan har ett minne av henne, förstår hon att det är något riktigt fel och dåligt som händer på ön.

Kusligt och vackert – samtidigt som Tatum lyser

Redan i filmens första sekvens och bildruta får vi en föraning om vad som väntar oss. En starkt inzoomad bild på en ödla, ackompanjerat av ett märkligt och smått obehagligt ljud, ger en känsla av visst obehag och att något kusligt är på gång. Ungefär samma känsla som Midsommar (2019) av Ari Aster gav. Det är också känslor som då och då dyker upp under filmen, och en koppling till tidigare nämnd film som kan dras flera gånger under filmens gång. För precis som i Asters svenskinspirerade film gick det inte att komma ifrån känslan av att något riktigt mörkt gömmer sig under den vackra ytan.

Känslan av att något inte riktigt står rätt till förstärks hela tiden under filmens gång när Zoë Kravitz ger oss ledtråd efter ledtråd. Eller det är åtminstinone vad hon vill få oss att tro att det är med både snygg och intressant variation av bildutsnitt, fokuspunkter och skärpedjup. Hon visar verkligen att hon är en filmskapare som har full koll på hantverket och som har mycket kvar att erbjuda i branschen.

Någon som också visar att han har mycket kvar är en av filmens alla vassa skådespelare: Channing Tatum. Han lyser verkligen i rollen som den charmiga tech-miljardären Slater King. Att han börjat äventyra mer och mer utanför rollerna i stil med Magic Mike är inte bara intressant, utan också helt rätt. Här visar han verkligen att det är i lite mer seriösa roller som han kanske egentligen är som allra bäst.

I takt med att dessa "ledtrådar" droppas och att känslan av att allt inte står rätt till växer drar Kravitz en djupare och djupare in i filmens grepp. Där håller hon och medskaparen ET Feigenbaum – expert på att droppa information och detaljer i filmer – kvar en i järngrepp och släpper inte innan eftertexterna börjar rulla. Det är en spännande och välskriven berättelse med flera överraskande twister hela vägen.

Zoë Kravitz bjuder oss på en väldigt snygg, ganska blodig, thriller med skräckfilmselement och starka feministvibbar under en semester där allt inte är som det verkar. Med tanke på allt som Kravitz fått höra från kollegor och kanske sett själv under alla sina år i branschen är det kanske precis så här det är ute på alla privata kändis-öar. Oavsett om det är så eller inte så är det en sak som är säker: "Blink Twice" är helt klart en mycket väl sevärd film som håller en i järngrepp hela vägen.

"Blink Twice" har svensk biopremiär den 23 augusti. Läs fler recensioner på Filmtopp.se.