Recension: Bad Boys: Ride or Die (2024) – Så bra är Will Smiths comeback

Uppdaterad kl. 14:28 | Publicerad 05 juni 2024 kl. 14:00

Exakt vad man förväntar sig

I dag är det biopremiär för "Bad Boys: Ride or Die". Eric Diedrichs recenserar Will Smiths första film sedan örfilen.

Adil El Arbi, Bilall Fallah
    Chris Bremner, Will Beall
    Will Smith, Martin Lawrence, Vanessa Hudgens, Javob Scipio, Joe Pantoliano m.fl.

Will Smith är tillbaka i biograferna med sin första inspelade film sedan örfilen; med sig har han sin följeslagare Martin Lawrence och en skeppslast pangpang, fåniga skämt och skamlösa produktplaceringar. Denna gången är det framförallt Skittles och Doritos som betalar notan, en del bilmärken med, Porsche såklart, men eftersom jag är mer intresserad av snacks än bilar lade jag inga fler på minnet.

Inledningen sätter tonen direkt

Hiphop, snygga, lättklädda brudar på stranden, käbbel mellan de två snutarna, fortsättningen sätter tonen direkt. Det är bröllop och Mike (Smith) ska gifta sig och på festen säckar Marcus (Lawrence) ihop i en hjärtattack. Två veckor senare vaknar han upp på sjukhuset med visioner om tidigare liv och profetior om vad som komma skall. Näck och med röven fläktande i vinden på sjukhustaket proklamerar han sin odödlighet, men också att Mike kommer att ställas inför svåra val och att en storm är på väg.

Snart inser de att det finns "råttor" i polishuset, som samarbetar med en kartell och sopar undan spåren genom att koppla allt till den döde polischefen (Joe Pantoliano). Värre blir det när Mike, Marcus och Mikes son Armando (Jacob Scipio) framstår som medbrottslingar. Om du gillar den här beskrivningen så kommer du nog att gilla filmen mer än mig.

Will Smith och Martin Lawrence går framför en bil i Bad Boys: For Life

Oväntat tråkigt soundtrack

Bad Boys: Ready or Die är nämligen precis vad man förväntar sig, barnslig och långrandig med "tuff" action och krystad sentimentalitet. Detta är en själlös film som fungerar som allra bäst när det bjuds på skottsalvor (ibland kreativa sådana) och inte när vi ska bry oss om Marcus och Mikes familjeliv (snark). Det är väl ingen som kollar på Bad Boys för relationerna?

Till skillnad från tidigare filmer, där soundtracket många gånger har varit en förlåtande egenskap, är det rätt och slätt tråkigt – med undantag för när den gamla signaturhiten vevas igång; både som country- och hiphopversion.

Så, hur är det att se Will Smith i en ny blockbuster? Lite konstigt först, särskilt i en sekvens där en örfil hänger i luften, men annars fungerar det bra. Han är en självklar stjärna och jag ser gärna honom i fler och bättre filmer. Ännu märkligare är väl att Martin Lawrence har gått från att vara helt outhärdlig till bara lite grann. Just det, Michael Bay gör en cameo.

För den som undrar, nej, jag är inget Bad Boys-fan. Ride or Die? Die.