Recension: ”Severance” (säsong 2) – bitvis briljant kontorsthriller

Recension: ”Severance” (säsong 2) – bitvis briljant kontorsthriller

  • 10 x 60 min
  • Drama, thriller
  • Apple TV+
Eric Diedrichs
13 januari 2025 kl. 20:00
Detta är en recension. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Som om Kafka skrev ”Dilbert”

Filmtopp Eric Diedrichs har sett 6 av 10 avsnitt av den andra säsongen av ”Severance”. Bitvis briljant, menar han, men det spretar en del.

  • Skapare:
    Dan Erickson
  • I rollerna:
    Adam Scott, Britt Lower, Patricia Arquette, John Turturro, Tramell Tillman m.fl.

Den första säsongen av Severance bjöd på några av de senaste årens bästa TV-timmar. Med sin filosofiska approach ekade den av samma energi som mitt stående TV-tips, mästerverket The Leftovers, och bjöd på tragikomiska insikter i vad det egentligen innebär att vara människa; vad som motiverar våra handlingar och hur ett liv egentligen definieras.

Skapad av Dan Erickson – som skämtsamt berättade när vi pratades vid att han aldrig har lyckats behålla ett liv längre än det han har med att utveckla den här serien (intervjun publiceras längre fram) – känns Severance som om Kafka skrev Dilbert.

Recension: ”Severance” (säsong 2) – bitvis briljant kontorsthriller
Adam Scott i "Severance". Foto: Apple TV+

”En (mar)dröm för alla som hatar sitt jobb”

I en närliggande framtid låter företaget Lumen utvalda anställda genomgå en enkel operation för att helt och hållet skilja på deras privatliv och arbete. På jobbet har du inga minnen från livet utanför kontoret och hemma vet du ingenting om ditt arbete. En (mar)dröm för alla de som hatar sitt jobb.

Vad Erickson gör så fenomenalt är att verkligen diskutera effekterna av en sådan uppdelning. I praktiken blir det som att du har två helt olika liv med radikalt skilda syften. Ditt arbetsjag (din ”innie”) vet inget om vem du är på fritiden, om du har familj eller hobbys, eller ens hur himlen ser ut. Ditt privata jag (din ”outie”) vet inget om vem du är på jobbet, vilka du jobbar med eller vad du faktiskt arbetar med. I teorin skulle du kunna vara som en annan person eller till och med ha en romantisk relation utan att veta om det.

Detta öppnar upp för flera spännande konflikter och filosofiska diskussioner. Exempelvis, hur motiverar du en arbetare som aldrig kommer att se frukten av sitt arbete? Lönen går ju till dennes ”outie”. Vad händer om en ”innie” vill sluta arbetet men ”outien” vägrar skriva på avskedsansökan? Eller om man faktiskt slutar, dör ens ”innie” då, som inte har någon plats att existera på? Hur är det att komma till jobbet och helt plötsligt träffa en ny kollega, en ny människa i ett liv som består av några få kvadratmeter?

Under ytan bubblar frågan om vad det egentligen är för företag som inte vill att deras anställda ska ha någon som helst insikt i vad de arbetar.

Recension: ”Severance” (säsong 2) – bitvis briljant kontorsthriller
Tramell Tillman i "Severance". Foto: Apple TV+

”Ett av de svettigaste TV-avsnitten jag någonsin har sett”

I den första säsongen, som mestadels regisserades av Ben Stiller, fick vi följa hur ett arbetslag hos Lumen (Adam Scott, Zach Cherry, Britt Lower, John Turturro) genomgick existentiella kriser, brottades med förluster och kärlek, ständigt övervakade av den mycket obehaglige säkerhetsansvarige Seth Milchick (Tramell Tillman) och den hetlevrade avdelningschefen Harmony (Patricia Arquette). Hur de kämpade med att förstå sina begränsade liv och försökte få kontakt med världen utanför och sina ”outies”.

Allt kulminerade i ett av de svettigaste TV-avsnitten jag någonsin har sett.

Den andra säsongen tar vid strax efter den rafflande finalen. Adam Scotts karaktärs ”innie” försöker förstå vad som faktiskt pågår i bygget medan hans ”outie” har bestämt sig för att säga upp sig. En dödsdom för ”innien”. Hans kollegor brottas med vad de fick veta i föregående säsong, inte minst Britt Lowers och John Turturros rollfigurer.

Recension: ”Severance” (säsong 2) – bitvis briljant kontorsthriller
Foto: Apple TV+

”En bitvis briljant mellansäsong”

Med fyra avsnitt kvar att se – den här gången fick vi recensenter tillgång till 6 av 10 avsnitt – är intrycket något splittrat. Det finns en handfull fantastiska ögonblick, men också ett mindre fokus på det som jag personligen är intresserad av; Severance-filosofin. Istället är det frågan om vad Lumen sysslar med som står i fokus, något som jag tycker är ganska irrelevant eftersom vi redan i första avsnittet förstod att det knappast är något bra. Att låta så mycket kretsa runt ett mysterium bäddar för besvikelse när sanningen väl ska fram.

Bitvis känns det som en utdragen mellansäsong. En bitvis briljant sådan, bör tilläggas, som när hela laget ska på teambuilding. Med så många fantastiska skådespelare i rollerna är det svårt att inte slukas upp av vad som än visas i TV-rutan. Det tragikomiska, det becksvarta, döden, kärleken.

Betygstrean är stark.

”Severance” säsong 2 har premiär på Apple TV+ 17 januari.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL