Recension: Disclaimer (säsong 1) – sex och gåtor i Blanchetts thriller

• 7 x 45 min
  • Thriller, drama
  • Apple TV+
13 oktober 2024 kl. 14:00

Intressant slowburner till psykologisk thriller

En etablerad journalist får en dag en bok som kastar omkull hela hennes liv. Den mörka handlingen i boken är nämligen exakt samma som hon själv försökt dölja och komma undan. Vem är det som vet allt detta om henne? Och vad vill personen henne?

Alfonso Cuarón
    Cate Blanchett, Kevin Kline, Sacha Baron Cohen, Louis Partridge, m.fl

Catherine Ravenscroft (Cate Blanchett) är en prisbelönt dokumentärfilmare, som lever ett stilla liv tillsammans med sin tonåriga son och man i London. Men hela hennes liv ska komma att fullkomligt kastas omkull när hon en dag får en bok skickad till sig av en okänd person. När Catherine börjar läsa boken inser hon snabbt att det är hon som är huvudpersonen och att allt hemskt som huvudpersonen gör i boken är exakt det som hon själv försökt gömma och komma undan.

Disclaimer är en thrillerserie av Alfonso Cuarón, som bland annat ligger bakom Roma, Gravity och Din morsa också. Serien är baserad på Renée Knights roman med samma namn och består av, vad som åtminstone till en början verkar vara tre något separata spår. Dels får vi alltså följa journalisten Catherine Ravenscroft, vi får även följa den tidigare läraren Stephen Brigstocke (Kevin Kline), som förlorat sin hustru och planerar en hämnd, och slutligen en man i äldre tonåren (Louis Partridge) som är på en väldigt romantisk och intensiv sommarresa i Italien.

I takt med att avsnitten rullar fram förstår vi dock att spåren är mer tätt sammankopplade än vad man kunnat ana.

Oerhört snyggt och välgjord, men vad är det för manus?

Disclaimer är en serie som kräver att man ger den tid, fokus och tankekraft – kanske främst tid. För det är verkligen en slowburner. Men den som ger den tid blir till slut väl belönad för att orkat hålla ut under stundtals lite väl långdragna stunder. Det är med andra ord inte en serie för alla i en tid där allt ska gå fort och saker ska hända hela tiden. Försök heller inte lista ut serien eller dra några slutsatser i inledande avsnitten, det kommer du inte få ut något av och du kommer troligtvis ha fel.

Den redan flerfaldigt Oscarsbelönade Cuarón vill istället att du ska titta på detaljerna, gärna en extra gång och ge utvecklingen den tid den behöver. Förutom detaljer har Cuarón lagt mycket tyngd vid det visuella i serien. Och som han lyckas! Det nästintill felfria fotot är en fröjd att njuta av och bygger upp en känsla som håller sig kvar genom alla avsnitt. Något som det dock inte lagts riktigt lika mycket tid och kärlek på är seriens ibland allt annat än mänskliga manus. Det är ofta alldeles för platt, stolpigt och låter ibland som att ett barn försökt skriva så som den tror att vuxna människor pratar med varandra.

Det svaga manuset lyckas till viss del räddas upp tack vare att de stolpiga replikerna sägs av finfina skådespelare. Den allra starkast lysande i serien är föga förvånande Cate Blanchett. Dock imponerar inte Sacha Baron Cohen i rollen som hennes man, utan känns ibland nästan lite parodisk.

Varning för sex och naket

Disclaimer inleds med två varningar som båda är stora delar av serien. Ena varningen får vi tittare av Apple TV+ i början av avsnitten och säger att det förekommer sexuella scener. Det kan man minst sagt säga! För det är verkligen en serie som bjuder på naket och vad som måste klassas som mjukporr. Den andra varningen kommer tidigt i serien där en av karaktärerna uppmanas att vara "uppmärksam på narrativ och form", något som tittaren bör ha med sig i bakhuvudet när man tittar på serien.

Sammanfattningsvis är Disclaimer en serie som sakta men säkert nystar upp en intressant historia med hjälp av detaljer och tre relativt välskrivna sidospår. Dock håller inte alla spår samma nivå. Dessutom är det svårt att inte haka upp sig på det rentav dåliga dialogen. Överlag en mer än sevärd serie, men i slutändan viss besvikelse då slutprodukten hade kunnat bli så mycket bättre.