Recension: My Lady Jane (säsong 1) – premiäravsnitt som lovar gott

• 8 x 50 min
  • Komedi, Äventyr, Drama
  • Amazon Prime
28 juni 2024 kl. 11:00

Ett kostymdrama som tar ut svängarna annorlunda

Lady Jane Grey är känd för att bara ha fått sitta vid tronen i England under nio dagar. I Prime Video-serien tycker man att det är lite väl kort och leker med tanken att hon som 16-åring fick leva lite längre.

Gemma Burgess
    Emily Bader, Edward Bluemel, Anna Chancellor m.fl.

På 1500-talet var det alltså en 16-åring vid namn Lady Jane Grey som fick sitta på tronen i nio dagar, innan man bestämde sig för att hugga huvudet av henne. Men i Prime Videos nya serie är det inte halshuggningen som är i fokus. Här får vi möta en nyfiken tonåring med stora planer och som minsann inte tänker bli någons fru eller har någon tanke på att bli halshuggen.

I första avsnittet får vi se när hon, med hjälp av hemgjord salva, hjälper till med vaginala besvär. Något som sätter tonen för serien och vad hon egentligen vill göra med sitt liv. Men hennes mamma vill bestämt att hon gifter sig med den ökända Guildford Dudley. Lady Jane har noll intresse av giftermål, speciellt inte med honom, och bestämmer sig för att ta sätta stopp för planerna.

Recension: My Lady Jane

Kul twist på intressant historisk person

Kostymdrama om en drottning från 1500-talet är kanske inget som lockar särskilt många. Det lockade åtminstone inte mig till att börja med. Men redan i introduktionen blev det tydligt att det här inte är ditt vanliga kostymdrama med välvårdat språk och karaktärer som gör som de blir tillsagda av sina högre. Nej, här är modernitet och brittiska munnar som inte tvättats med tvål på länge i centrum.

Serien är baserad på den bästsäljande romanserien av Brodi Ashton, Cynthia Hand och Jodi Meadows och är inte det minsta intresserad av att återberätta en historisk berättelse korrekt eller visa hur det var på 1500-talet ute på öarna. Istället vänder och vrider man på Jane Grays liv lite som man vill för att få den roligaste och mest intressanta berättelsen under seriens åtta mycket underhållande avsnitt.

Seriens manus är kanske dess starkaste egenskap. Här är det ingen brist på starka one-liners eller syrliga comebacks. Det är verkligen inte ordförrådet som man är van vid i serier om den brittiska kungafamiljen, vilket bara känns fräscht och är något som lyfter serien. Även dialogerna lyckas underhålla mer än många långtråkiga konversationer i pråliga kostymdraman. Till och med berättarrösten lyckas liva upp stämningen.

Recension: My Lady Jane

Precis som i många andra kostymdraman känns det hela mycket påkostat och välgjort. Allt är väldigt snyggt, elegant och prydligt. Samtidigt på en nivå som inte gör att det blir för mycket eller att omgivningen tar fokus från den faktiska handlingen. Smuts och våld är aldrig allt för långt bort från Lady Jane och hennes nära i en serie som aldrig hinner bli långtråkig.

I slutet av första avsnittet har Prime klokt klippt in en sorts trailer för vad vi kan förvänta oss av resten av säsongen. Och sett till den relativt korta trailern verkar resten av säsongen inte vara mindre underhållande än premiäravsnittet. Snarare verkar det bara bli bättre och bättre.

Premiäravsnittet av "My Lady Jane" lovar alltså mycket gott för resten av säsongen. Seriens manus lyfter serien och greppar ens intresse. Det är både snyggt och genomgående underhållande när vi får se en lite roligare variant av den engelska kungafamiljen.

Samtliga 8 avsnitt av "My Lady Jane" finns nu att streama på Prime Video.