13 augusti 2021 kl. 19:08

”Modern Love” bjuder fortfarande på fina kärleksberättelser.

Jonatan Blomberg har sett fortsättningen på Amazon Prime Videos kärlekantologi "Modern Love". Han är fortsatt imponerad, om än inte lika nöjd som med den första säsongen.

John Carney
    Tobias Menzies, Sophie Okonedo, Minnie Driver, Kit Harington
 m.fl.

Den första säsongen av "Modern Love" imponerade både på mig (som skrev recensionen för den säsongen) och de flesta andra som gav serien en chans. Antologiserien som är baserad på den veckovisa kolumnen i The New York Times, där läsarna kunnat skicka in artiklar om olika fina kärleksmöten i sina liva, hade då redan hunnit bli en populär podcast med samma namn.

Fördelen med antologiserier, där varje enskilt avsnitt är fristående, är att det är lättare att locka riktigt spännande och intressanta skådespelare till projekten. Med tanke på att skådisen bara behöver knyta upp sig till ett enda avsnitt, finns fortfarande alla möjligheter att tacka ja om någon Hollywood-rulle skulle dyka upp i samma veva. Det gjorde det exempelvis möjligt för Anne Hathaway att dyka upp i ett av den första säsongens mest imponerande avsnitt, om en helig vänskapsrelation och kärlek mellan två kollegor.

Den andra säsongen fortsätter givetvis på det redan inslagna spåret, men har den här gången även utökat sina berättelser till olika kärleksmöten även utanför New York. Två av den nya säsongens mest hyllade avsnitt; A Second Embrace, With Hearts and Eyes Open och On A Serpentine, Road With The Top Down, tar oss exempelvis över Atlanten till England och Irland. Med helt förträffligt skådespel från Tobias Menzies och Sophie Okonedo i det ena och från Minnie Driver i det andra.

Det är just dessa två avsnitt som agerar säsongens sista och första avsnitt, som för övrigt alla släpps på en gång… och det skulle nog vara min rekommendation att börja med något av just dessa för att tända lusten för korta och fristående kärlekshistorier på nytt. Tv-kritiker verkar unisont även tycka att Kit Harington-avsnittet Strangers on a Train är den nya samlingens minst imponerande avsnitt, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att handlingen är baserad på en kort artikel som bara bestod av tio meningar.

Nivån på säsongens resterande fem avsnitt rör sig någonstans mitt i mellan dessa. Skådespelare som Anna Paquin, Garrett Hedlund och ett gäng till får helt klart godkända avsnitt att agera i, även fast det ofta känns som att den samlade skådespelar-talangen hade haft möjlighet att leverera på en ännu högre nivå — om de bara givits chansen.

Den första säsongen på Amazon Prime Video var på en mer jämnhög nivå som utan tvekan nådde upp till ett samlat betyg på fyra av fem. Fortsättningen nu blir nog mer av en smaksak och kan av många säkert ligga kvar på samma höga nivå, men för egen del tycker jag att vi halkat ned till en fortfarande respektabelt stark trea av fem. Med de nyligen Emmynominerade skådespelarna Menzies och Okonedos skådespel som säsongens starkaste tillgång.