A Christmas Prince: The Royal Baby (2019)
Tredje filmen i "A Christmas Prince"-serien är om möjligt ännu märkligare än föregångarna - med träiga skådespelare och en fjantig deckarstory.
Julfilmen "A Christmas Prince: The Royal Baby" är gullig i den grad att det blir plågsamt. Nej, i år bör du istället se "Klaus" som även den är en ny Netflixproduktion.
Inte nog med en eller två, utan tre filmer har det nu blivit i den juliga monarksagan "A Christmas Prince". I första filmen träffades det bedårande paret Amber och Prince Richard, i andra filmen gifte de sig, och nu väntar de en bebis. I tredje och den eventuellt avslutande delen (vem vet?) är den kommande bebisen dock en sidokaraktär - den verkliga berättelsen är kampen om fredsavtalet.
King Richard och hans nykrönta fru Queen Amber får hembesök i sitt land Aldovia, av kungen och drottningen från grannlandet Penglia (vilken betyder pingvin enligt Benedict Cumberbatch). Tillsammans ska de signera det historiska fredsavtalet sinsemellan - som bara skrivs under var hundrade år. Mysteriet uppenbarar sig när pergamentet med fredsavtalet försvinner - vem kan ha tagit det?
Ja, ni hör ju själva vilket gulligull-äventyr vi står inför. Visserligen står länderna inför ett potentiellt krig men det är ju inte jätterelevant egentligen. Filmen fyller på med skojiga fashionistas, fina tillställningar att gå på eller tindrande julkulor. Inte ens Ambers graviditet är särskilt spännande utan en total försköning av alla dess bieffekter.
Det verkar som att kultsuccén En prinsessas dagbok (2001) med en ung Anne Hathaway i huvudrollen kraftigt inspirerat detta ytterst osannolika sagoäventyr. Men där Princess Mia var busigt karismatiskt (och med en alltid lika elegant Julie Andrews) är Queen Amber med biroller otroligt stela och klämkäcka.