Youtube lägger ned sin satsning på original
Youtube fasar ut de flesta av sina original.
Youtube avvecklar större delen av Youtube Originals för att åter fokusera helhjärtat på innehåll genererat av sina användare.
I går, den 18 januari, meddelade Youtube att de kommer tona ned sitt fokus på originalinnehåll för att istället ägna sig mer åt projekt som drivs av deras användare. Nyheten bekräftades av Robert Kyncl, Chief Business Officer på Youtube, och detta kort efter att Susanne Daniels, Global Head of Original Content, meddelade sin avgång.
– I fortsättningen kommer vi enbart att finansiera program som är en del av våra Black Voices- och Youtube Kids-fonder, skriver Kyncl på sina sociala medier.
Susanne Daniels anslöt till Youtube 2015 och har varit ledande i Youtube Originals, som sjösattes på allvar 2016. Satsningen på originalinnehåll varade i drygt fem år, men Kyncl lyfter alltjämt fram projektet som en framgång. Han menar att Youtube Originals har bidragit till en växande ekonomi bland Youtube-användare, att det lyft fram nya filmskapare och riktat strålkastaren mot viktiga samhällsämnen.
Kyncl lyfter fram Creators Shorts Fund, Black Voices Fund och Live Shopping Programming som exempel på användardrivna projekt som Youtube istället ska fokusera på.
Läs hela Kyncls uttalande i sin helhet:
LÄS OCKSÅ: