Trots ekonomisk förlust – Viaplay växer med 83 procent
Antalet abonnenter strömmar in
I dag släppte Viaplay Group sitt bokslut för 2022. I rapporten framkommer det att bolagets förlust är större än väntat men att antalet betalande prenumeranter ökar kraftigt.
Den hårt satsande streamingtjänsten Viaplay fortsätter att vinna mark – men inte bara i Skandinavien. Snart väntar en USA- och Kanada-lansering och innan dess har tjänsten etablerats i flera av Europas största marknader, däribland Storbritannien, Tyskland och Polen.
Nu har en ny ekonomisk rapport släppts som vittnar om att streamingtjänstens aggressiva har gett avkastning – åtminstone när det kommer till antalet abonnenter. Samtidigt som den siffran ökar kraftigt landar rörelseresultatet under Q4 på minus 294 miljoner kronor. Under motsvarande period förra året låg siffran på plus 69 miljoner kronor.
Förlusterna är lägre än förväntan
I ett pressmeddelande skriver Anders Jensen, VD och koncernchef, att förlusterna återspeglar fortsatta investeringar och bolagets expansion.
"De sammanlagda förlusterna för den internationella verksamheten är i stort sett i linje med vad vi kommunicerade i november men fortsatt lägre än vad vi förväntade oss i början av 2022. Detta återspeglar fortsatta investeringar i innehåll och vår pågående expansion. Den starka abonnent- och intäktstillväxten förväntas leda till avsevärt lägre förluster under 2023 samt ett positivt resultat för den kombinerade internationella verksamheten under 2024", skriver han.
Kraftig tillväxt på prenumerationsfronten
Samtidigt ökar Viaplay rejält när det kommer till andelen betalande abonnenter. Under Q4 rör det sig om en ökning på 83 procent jämfört med föregående period under 2022. I dag ligger prenumerationsbasen på 7,3 miljoner användare. Under hela 2023 landade också den totala försäljningen på 15,7 miljarder kronor.
"Vi avslutade 2022 väl rustade och på god väg mot att uppnå målen i vår femårsstrategi", skriver Anders Jensen.
Han fortsätter:
"Vi levererar i enlighet med våra uppdaterade mål för året och växer vår abonnentbas till över 7,3 miljoner användare och den totala försäljningen uppgår till 15,7 Mdr kronor för helåret. Trots hård konkurrens fortsätter vi växa eller bibehålla vår marknadsandel på samtliga våra marknader. Viaplay finns nu på 11 marknader och inom kort lanserar vi direkt till konsument i USA och Kanada."
Under 2023 släpper Viaplay flera stora produktioner. Däribland Astrid Lindgren-filmatiseringen "Ronja" och Börje Salming-dramat "Börje".