Viaplay sparkar en fjärdedel av sina anställda: "Avvecklar våra billigare grundpaket"

Viaplay sparkar en fjärdedel av sina anställda: "Avvecklar våra billigare grundpaket"

Filmtopp
Uppdaterad 22 juli 2023 kl. 08:28 | Publicerad 20 juli 2023 kl. 09:40

VD:n flaggar för att de kan sälja hela koncernen

Viaplay arbetar på att ordna upp sin kris. Det innebär bland annat att många anställda måste sparkas, samt att de avvecklar sina billigare grundpaket utan sportinnehåll. Men trots detta är det inte uteslutet att koncernen kan komma att säljas.

Tidigare i sommar drabbades Viaplay av en superkris där de sjönk historiskt mycket på börsen och fick skrota sina tidigare kommunicerade mål för 2023. Vidare avgick Anders Jensen som vd och in kom Jørgen Madsen Lindemann. De ekonomiska talen börjar nu vända mot en positivare riktning. Samtidigt kommunicerar man i dag ut att de behövt sparka mer än 25% av sina anställda.

Viaplay sparkar en fjärdedel av sina anställda: "Avvecklar våra billigare grundpaket"

Viaplay sparkar en fjärdedel av sina anställda: "Avvecklar våra billigare grundpaket"

Viaplay Group har släppt en ny kvartalsrapport där de rapporterar en försäljningstillväxt på 16% och att de lagt upp en ny strategi för att fortsätta leda koncernen i rätt riktning med fokus på långsiktig lönsamhet.

– Vi har behövt fatta flera tuffa och omedelbara beslut för att säkra verksamhetens framtid. Detta har dessvärre inneburit att vi behövt minska antalet anställda med mer än 25%. [...] Vi avvecklar även våra billigare grundpaket utan sportinnehåll på samtliga av våra internationella marknader, för att fokusera på vårt sporterbjudande och försäljning av övrigt innehåll genom vår lönsamma Viaplay Select verksamhet, skriver VD:n Jørgen Madsen Lindemann i deras senaste kvartalsrapport.

Viaplay Select är ett innehållskoncept för partnerplattformar som har lanserat i 20 marknader sedan våren 2022, med fler som planeras under 2023.

Kan sälja hela koncernen

Fortsättningsvis i deras kvartalsrapport skriver Madsen Lindemann att de kommer fortsatt känna trycket till "makromiljön och ökade kostnader för originalinnehåll, inbyggda inflationsjusteringar kopplat till våra sporträttigheter och negativa valutaeffekter." Han är däremot hoppfull om att koncernens marginaler kommer att öka under kommande år.

– Det är tydligt att en hel del arbete återstår, men vi har mycket att vinna, vilket är exakt vad vi nu fokuserar på!, skriver han. 

Men han menar samtidigt att det kan bli aktuellt att sälja Viaplay-koncernen: 

– Vidare genomför vi en anpassning och prissättning av vårt produkterbjudande i Norden samt genomdriver ett omfattande kostnadsbesparingsprogram. Vidare gör vi även en omedelbar strategisk översyn av hela verksamheten med syfte att utvärdera samtliga möjligheter, inklusive vidarelicensiering av innehåll, avyttring av tillgångar, nyemission alternativt en försäljning av hela koncernen.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL