Jätteras för Bäst i test – så många tittare har programmet tappat
Helt utanför veckans TV-topp
Den senaste mätningen av MMS visar drastiskt sjunkande tal för "Bäst i test" vad gäller programmets linjära sändning på TV4.
Den 12 januari var det premiär för Bäst i test på TV4 och det blev genast succé med över en miljon TV-tittare och ett rekord på TV4 Play. Men när statistikföretaget MMS rapporterar den senaste veckans resultat kan vi konstatera ett stort tittarras. Vidare finns programmet inte med bland veckans tio mest populära sändningar.
I den nya säsongen ser vi David Sundin och Babben Larsson utmana en panel bestående av Johan Petersson, Maria Lundqvist, Behrouz Badreh, Charlotta Björck och Mauri Hermundsson. Men oavsett hur omtyckt skara de än må vara, och att säsongspremiären gjorde väldigt bra ifrån sig, så kan vi se att programmet med sitt andra avsnitt tappat hundratusentals tittare på TV.
"Bäst i test" går starkare på TV4 Play
Många var uppförda över flytten från SVT till TV4, främst eftersom det innebär att programmet tar in på en kommersiell kanal med reklampauser. Kanske är det också därför som programmet – till skillnad från På spåret på SVT – tappar tittare linjärt. Under förra veckans TV-topp fanns Bäst i test och dess andra avsnitt inte med bland de tio mest sedda linjära sändningarna. Faktum är att inte ett enda TV4-program fanns med på toppen – istället var det stor dominans av SVT som hade hela nio av tio platser på rankingen.
Så här ser tittarsiffrorna ut i perioden 15-21 januari 2024:
1. På spåret (SVT1) – 1 982 000
2. Antikrundan (SVT1) – 1 300 000
3. Stjärnorna på slottet (SVT1) – 1 256 000
4. Skidskytte, världscupen, masstart, damer (SVT1) – 1 140 000
5. Skidskytte, världscupen, mixedstafett (SVT1) – 1 038 000
6. Skidskytte, världscupen, masstart, herrar (SVT1) – 949 000
7. Skidskytte, världscupen singelmixedstafett (SVT1) – 874 000
8. Carina Bergfeldt (SVT1) – 868 000
9. Vem bor här (SVT1) – 845 000
10. Handbolls-EM, herrar: Sverige–Portugal (TV6) – 833 000
Veckans avsnitt av "Bäst i test" hade 754 000 tittare. Det innebär ett ras på precis 250 000 tittare från föregående avsnitt.
När MMS mäter de mest populära programmen i playformat syns Bäst i test till desto mer på toppen. Det andra avsnitt som kom ut fredagen den 19 januari var då den mest sedda produktionen med 277 000 tittare bara den dagen, och slog då På spåret som hade 255 000 tittare på SVT Play. När de kollar med playformatet slipper tittarna att se på ett Bäst i test som har reklam, vilket säkerligen förklarar en hel del i att programmet går starkare på den fronten.